elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Using automated optimisation to calibrate a correlation-based transition model

Morsbach, Christian und Aulich, Marcel und Klingenberg, Florian (2017) Using automated optimisation to calibrate a correlation-based transition model. In: 12th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics, ETC 2017. 12th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics (ETC12), 2017-04-03 - 2017-04-07, Stockholm, Schweden. doi: 10.29008/ETC2017-133. ISSN 2410-4833.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Transition models used in turbomachinery CFD are based on empirical correlations derived from a series of fundamental test cases. When these models are applied to complex configurations they often do not perform as desired and need to be tuned to the respective area of application. In this paper, an approach to tune a correlation based transition model to a given set of turbine rigs using automated optimisation is presented. The model is optimised such that deviations from experiments in terms of blade pressure distribution and global losses are minimised. The optimisation strategy and results are analysed in detail showing strengths and weaknesses of the proposed approach. While the agreement with experimental data of the turbine rigs can be improved, an analysis of zero pressure gradient flat plate flow shows that the resulting models cannot be considered as general as the original model.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116201/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Using automated optimisation to calibrate a correlation-based transition model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Aulich, MarcelMarcel.Aulich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klingenberg, Florianflorian.klingenberg (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2017
Erschienen in:12th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics, ETC 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.29008/ETC2017-133
ISSN:2410-4833
Status:veröffentlicht
Stichwörter:transition modelling, optimisation, CFD, turbine
Veranstaltungstitel:12th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics (ETC12)
Veranstaltungsort:Stockholm, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 April 2017
Veranstaltungsende:7 April 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Morsbach, Christian
Hinterlegt am:11 Dez 2017 07:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.