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Aerodynamic assessment of potential rudder force augmentation due to circulation control based on a VTP rudder design for a STOL aircraft

Keller, Dennis und Rudnik, Ralf (2017) Aerodynamic assessment of potential rudder force augmentation due to circulation control based on a VTP rudder design for a STOL aircraft. Projektbericht. andere. German Aerospace Center. 215 S.

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Kurzfassung

The scope of the paper is to assess the potential of using circulation control at the vertical tail plane in order to increase the maximum rudder side force. Therefore, a numerical study on the rudder design is carried out, consisting of a 2D sensitivity study, an estimation of the 3D forces and moments via lifting line method, and a verification by 3D Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) simulations. Compared to the baseline rudder, the lifting line method yields a 138% increase of the rudder yawing moment due to the use of circulation control. 3D RANS simulations verify the lifting line results. The deviation between yawing moments from the RANS computations and the lifting line method is less than 11%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116058/
Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht, andere)
Titel:Aerodynamic assessment of potential rudder force augmentation due to circulation control based on a VTP rudder design for a STOL aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Band:2017
Seitenanzahl:215
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Forschungsbericht
ISBN:978-3-928628-90-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics Circulation Control Computational Fluid Mechanics Flight Dynamics Control Surface Design
Institution:German Aerospace Center
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:05 Dez 2017 11:13
Letzte Änderung:31 Jul 2019 20:13

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