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Experimental study of two electro-mechanical de-icing systems applied on a wing section tested in an icing wind tunnel

Endres, Matthias und Sommerwerk, Hannah und Mendig, Christian und Sinapius, Michael und Horst, Peter (2017) Experimental study of two electro-mechanical de-icing systems applied on a wing section tested in an icing wind tunnel. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-017-0249-0. ISSN 1869-5582.

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Kurzfassung

Abstract Two electro-mechanical de-icing systems are presented, which are applied to a test specimen consisting of a wing section with an NACA0012 profile. The test specimen is of a modular design to be able to substitute the leading edge section for investigating the different de-icing systems. The de-icing tests are performed in the icing wind tunnel of the Institute of Fluid Mechanics of the TU Braunschweig. The first de-icing concept is an electromechanical system based on structural vibrations of the unstiffened sections. Due to piezoceramic actuators and their positions, the skin is excited at its natural frequency. The actuators are placed at the inner side of the leading edge. The second system under investigation is the Electro- Impulse De-Icing concept. Coils placed underneath the upper and lower aluminum skin are supplied with short, high-current impulses which produce opposing time-dependent magnetic fields around coil and skin. The resulting magnetic forces repel the structure which leads to a damped oscillation of the skin. The first aim of this work is to investigate the performance of the two electromechanical de-icing systems under various icing conditions. Operational parameters like temperature and liquid water content are varied. The test results show that the deicing performance of both systems mainly depends on the ice layer thickness and the environmental temperature. The second aim of this work is to investigate the de-icing mechanism of the accumulated ice. Therefore, the de-icing procedure is recorded with a high-speed camera.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/115412/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental study of two electro-mechanical de-icing systems applied on a wing section tested in an icing wind tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Endres, Matthiastu braunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sommerwerk, Hannahtu braunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mendig, Christianchristian.mendig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1547-7309NICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, Michaeltu braunschweig / dlr braunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Horst, Petertu braunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Mai 2017
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-017-0249-0
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringer-VerlagNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:De-Icing, IPS, electromechanical,
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Mendig, Christian
Hinterlegt am:05 Dez 2017 08:02
Letzte Änderung:29 Jul 2022 11:53

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