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Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System

Küfmann, Philip und Bartels, Rainer und van der Wall, Berend G. und Schneider, Oliver und Holthusen, Hermann und Postma, Jos (2017) Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System. 6th ARF & Heli Japan 2017, 7.-9. Nov. 2017, Kanazawa, Japan.

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Kurzfassung

After its first wind tunnel test in 2015, the multiple swashplate system (META) as well as the DLR's rotor test rig were modified and upgraded extensively to allow IBC operation on a five-bladed rotor system. In late 2016 a second wind tunnel test was performed on a Mach-scaled, five-bladed model rotor with the goal to reduce Vibration, noise and required rotor power on a five-bladed rotor in different flight conditions using proven IBC strategies. Highlights of the test matrix were 2/rev sweeps and the test of different localized pitch control (LPC) strategies for reduction of noise and required rotor power. In simulated high-speed flight, the required rotor power was successfully reduced using a 2/rev input with an amplitude of 1 deg. In descent flight condition, significant BVI noise reductions relative to the baseline case were achieved on both sides of the rotor disk through the application of 2/rev HHC as well as a localized pitch control (LPC) schedule. In addition the 5/rev hub vibration levels were reduced significantly both through the application of 3/rev IBC and a vibration controller using a 4-6/rev multi-harmonic IBC signal. The highest reduction was achieved for the vertical 5/rev force, nearby eliminating the most prominent component of rotor hub vibrations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114772/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Küfmann, Philipft-hubhttps://orcid.org/0000-0003-0932-3247NICHT SPEZIFIZIERT
Bartels, Rainerrainer.bartels (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.berend.vanderwall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921NICHT SPEZIFIZIERT
Schneider, Oliveroliver.schneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0229-0756NICHT SPEZIFIZIERT
Holthusen, Hermanndnw, netherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Postma, Josdnw, netherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-17
Status:veröffentlicht
Stichwörter:IBC, HHC, Vibration control, noise reduction, helicopter
Veranstaltungstitel:6th ARF & Heli Japan 2017
Veranstaltungsort:Kanazawa, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:7.-9. Nov. 2017
Veranstalter :Japan Helicopter Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig , andere
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Deutsch-Niederländische Windkanäle
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:22 Nov 2017 13:28
Letzte Änderung:24 Jul 2019 17:09

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