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Evaluation of cyclic battery ageing for railway vehicle application

Sigle, Sebastian und Kaimer, Stefan und Dittus, Holger und Barai, Anup und McGordon, Andrew und Widanage, W. Dhammika (2017) Evaluation of cyclic battery ageing for railway vehicle application. The 30th International Electric Vehicle Symposium, 2017-10-09 - 2017-10-11, Stuttgart, Deutschland.

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Kurzfassung

Mobile transportation systems rely heavily on hydrocarbon based internal combustions engines (ICE) as the prime mover of vehicles. For rail applications electrification of the route provides an opportunity to improve efficiency and eliminate local emissions at point of use. However, route electrification is not always cost effective for secondary routes which see lower passenger volumes and less frequent trains; there is therefore an increasing interest in railway vehicles being equipped with energy storage based propulsion systems. Most of the railway vehicles that use an electrical traction energy storage system are at a prototype stage. Therefore, long-term real life data for the behaviour of traction batteries is not available up to now. The study presented in this paper describes ageing characterisation of two battery chemistries (Nickel-Manganese-Cobalt (NMC) and Lithium-Iron-Phosphate (LFP)) for representative rail duty cycles. Test bench trials are performed to represent roughly 1500 h of battery operation. A Battery Only and a Hybrid Energy Storage System case are considered.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114721/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Evaluation of cyclic battery ageing for railway vehicle application
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sigle, SebastianSebastian.Sigle (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1533-2043NICHT SPEZIFIZIERT
Kaimer, Stefanstefan.kaimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dittus, HolgerHolger.Dittus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3981-5560NICHT SPEZIFIZIERT
Barai, AnupWMG, University of Warwick, CoventryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McGordon, AndrewWMG, University of Warwick, CoventryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Widanage, W. DhammikaWMG, University of Warwick, CoventryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Batteriealterung, Lithium-Batterie, Schienenfahrzeug, Supercap, Hybridfahrzeug
Veranstaltungstitel:The 30th International Electric Vehicle Symposium
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 Oktober 2017
Veranstaltungsende:11 Oktober 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Hinterlegt von: Sigle, Sebastian
Hinterlegt am:21 Nov 2017 14:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:19

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