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SKAT -A LUFO V-1 Project on Scaling Techniques for Rotorcraft Design

Rammer, R. und Sailer, V. und Klein, A. und Büsing, M. und Schatz, R. und Wurzel, G. und Eckert, C. und Vogel, F. und Zumbil, G. und Hollands, M. und Platzer, S. und Richter, Kai und Steinwandel, A. und Eberhard, P. (2017) SKAT -A LUFO V-1 Project on Scaling Techniques for Rotorcraft Design. 66. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 05.-07. Sep. 2017, München, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: http://www.dlrk2017.dglr.de/

Kurzfassung

The LuFo V-1 project SKAT (Skalierbarkeit und Risikominimierung von Technologien bei innovativem Design) aims on the scalability of the main rotor system with respect to aerodynamics, acoustics and structural dynamics aspects to expedite the kit and platform approaches within the aeromechanics topics. The project includes two independent proposals. One proposal was made by Airbus Helicopter, which will be discussed in further detail in this paper, and the other one by DLR FT (Institut für Flugsystemtechnik), dealing with effectiveness of higher harmonic control and individual blade control for five bladed rotors. To push the approach with respect to scaling within the rotorcraft design domain several subtopics are addressed for main rotors within the LuFo V-1 project SKAT. The first large topic is dedicated to the enhancement of methodologies to predict scaling effects in pre-design. This task comprises the investigation on aerodynamics phenomena for scaling, an improved rotor pre-design process and the definition of design spaces of dynamics parameters for pre-design phase. The second area, which is addressed, is methods for innovative rotor design, including main rotor scalability investigations with respect to aerodynamics, aero-acoustics, performance and limitloads as weil as transition investigations, scaling laws for aeroelastics models and the establishment of an improved blade design process. The third part of the project deals with similarity of interfaces of the main rotor. The influence of the overall system on scaling of fatigue loads and existing load spectra was investigated. From an interfaces point of view the drive train was taken under closer considerations by modelling of low and high frequency torsion oscillations, investigations of the influence of the drive train, gear box suspension and roter controls on the main rotor. For easier modelling of main roter interfaces studies on model reduction were made. Also scalability with respect to aeromechanics stability, vibratory hub loads, active roter control and vibro-acoustics transfer was investigated. Finally, the results obtained within the project will be assessed with respect to its industrial applicability especially for pre-development tasks, roter aerodynamics and the overall main roter system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114396/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:SKAT -A LUFO V-1 Project on Scaling Techniques for Rotorcraft Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rammer, R.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sailer, V.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, A.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büsing, M.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schatz, R.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wurzel, G.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eckert, C.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vogel, F.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zumbil, G.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hollands, M.Airbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Platzer, S.Tu MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, Kaikai.richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steinwandel, A.Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eberhard, P.Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:rotorcraft, scaling effects, boundary layer transition measurements, infrared thermography
Veranstaltungstitel:66. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Veranstaltungsort:München, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:05.-07. Sep. 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:08 Dez 2017 12:09
Letzte Änderung:08 Dez 2017 12:09

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