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Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System

Küfmann, Philip und Bartels, Rainer und van der Wall, Berend G. und Schneider, Oliver und Holthusen, H. (2017) Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System. In: Proceedings of the 43rd European Rotorcraft Forum. 43rd European Rotorcraft Forum, 12.-15. Sep. 2017, Mailand, Italien.

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Kurzfassung

After its first wind tunnel test in 2015, the multiple swashplate system (META) as well as the DLR’s rotor test rig were modified and upgraded extensively to allow IBC operation on a five-bladed rotor system. In late 2016 a second wind tunnel test was performed on a Mach-scaled, five-bladed model rotor with the goal to reduce Vibration, noise and required rotor power on a five-bladed rotor in different flight conditions using proven IBC strategies. Highlights of the test matrix were 2/rev sweeps and the test of different localized pitch control (LPC) strategies for reduction of noise and required rotor power. In simulated high-speed flight, the required rotor power was successfully reduced using a 2/rev input with an amplitude of 1°. In descent flight condition, significant BVI noise reductions relative to the baseline case were achieved on both sides of the rotor disk through the application of 2/rev HHC as well as a localized pitch control (LPC) schedule. In addition the 5/rev hub vibration levels were reduced significantly both through the application of 3/rev IBC and a vibration controller using a 4-6/rev multi-harmonic IBC signal. The highest reduction was achieved for the vertical 5/rev force, nearby eliminating the most prominent component of rotor hub vibrations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114303/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Individual Blade Control of a 5-bladed Rotor Using the Multiple Swashplate System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Küfmann, Philipft-hubhttps://orcid.org/0000-0003-0932-3247NICHT SPEZIFIZIERT
Bartels, RainerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneider, Oliveroliver.schneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0229-0756NICHT SPEZIFIZIERT
Holthusen, H.dnwNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 September 2017
Erschienen in:Proceedings of the 43rd European Rotorcraft Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:IBC, HHC, Vibration control, noise reduction, helicopter
Veranstaltungstitel:43rd European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Mailand, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:12.-15. Sep. 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt), L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Küfmann, Philip
Hinterlegt am:10 Okt 2017 14:48
Letzte Änderung:10 Okt 2017 14:48

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