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Design and Development of an Innovative Low Noise Rotor

Kessler, Christoph und van der Wall, Berend G. und Delrieux, Yves und Beaumier, Philippe und Crozier, Pascal und Gervais, Marc und Hirsch, Jean-Francois und Pengel, Kurt (2017) Design and Development of an Innovative Low Noise Rotor. 30th International Helicopter Forum, Bückeburg, 5.-6. Juli 2017, Bückeburg, Germany.

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Kurzfassung

In 2015, Airbus Helicopters unveiled the secrecy around its Dauphin successor and presented the all new H160 helicopter. A special feature immediately attracting attention is its unusual and revolutionary fore-aft swept main rotor blade. This design, aiming at significantly reducing the so-called blade-vortex interaction noise signature and also reducing fast forward flight power requirements, finds its origins far back in the 1990s. At that time DLR and ONERA formed a joint team to acoustically optimize a rectangular reference rotor blade. Based on state-of-the-art comprehensive rotor codes and a 50-50 work share, the ERATO rotor blade design was developed, patented worldwide and tested on a rotor test rig and in both wind tunnels, DNW-LLF in the Netherlands and S1 in France. Airbus Helicopters (then: Eurocopter) took up that design, optimized hover and forward flight high lift performance and prepared it for serial production, until it finally made it as the Blue EdgeTM rotor blade on the Airbus Helicopters H160 helicopter. The presentation covers the motivation for noise reduction, the history of the ERATO/Blue EdgeTM rotor blades and technical achievements, wind tunnel test results and flight tests

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113886/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and Development of an Innovative Low Noise Rotor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kessler, Christophchristoph.kessler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1565-4712NICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921NICHT SPEZIFIZIERT
Delrieux, YvesoneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaumier, PhilippeoneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crozier, PascaloneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gervais, Marcairbus helicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hirsch, Jean-Francoisairbus helicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pengel, Kurtdnw, emmeloord, nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Juli 2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter noise, ERATO, blue edge
Veranstaltungstitel:30th International Helicopter Forum, Bückeburg
Veranstaltungsort:Bückeburg, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:5.-6. Juli 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Keßler, Christoph
Hinterlegt am:13 Sep 2017 16:42
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:07

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