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Investigation of the Reacting Flow Field of a Lean Burn Injector With Varying Degree of Swirl at Elevated Pressure Condition

Hassa, Christoph und Meier, Ulrich und Heinze, Johannes und Magens, Eggert und Schroll, Michael und Bagchi, Imon-Kalyan (2017) Investigation of the Reacting Flow Field of a Lean Burn Injector With Varying Degree of Swirl at Elevated Pressure Condition. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo. ASME Turbo Expo 2017: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 24.-28.6.2017, Charlotte, NC, USA. doi: 10.1115/GT2017-64280.

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Kurzfassung

Two RR Lean Direct Injection (LDI) injector versions with different amounts of pilot swirl were investigated. Experiments, performed at elevated pressure and temperature, corresponding to engine conditions at idle include Mie scattering. LII and absorption measurements are used for soot concentration within the primary zone. The soot emission at the outlet is measured by an SMPS instrument. These experimental studies are complemented with PIV measurements. The acquired data allows evaluation of the combustion process from the liquid phase, followed by evaporation, reaction and finally soot production with high spatial resolution. The change of swirl produced rather moderate changes in the flow field, nevertheless qualitative changes in the fuel placement were observed. Starting from there, differences in heat release and soot formation can be explained, which lead to larger changes of soot emission. These observations show that a good knowledge of the interaction of gas and liquid phase is necessary to predict the occurrence of behavioral changes in the operating regime.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113306/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of the Reacting Flow Field of a Lean Burn Injector With Varying Degree of Swirl at Elevated Pressure Condition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hassa, ChristophChristoph.Hassa (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, UlrichUlrich.Meier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesJohannes.Heinze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Magens, EggertEggert.Magens (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schroll, MichaelMichael.Schroll (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0736-546XNICHT SPEZIFIZIERT
Bagchi, Imon-Kalyanrolls-royce deutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Juni 2017
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2017-64280
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Combustion, Lean Burn, Swirl, Laser Measurements
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2017: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:Charlotte, NC, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24.-28.6.2017
Veranstalter :ASME International Gas Turbine Institute
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Hassa, Dr.-Ing. Christoph
Hinterlegt am:24 Jul 2017 11:07
Letzte Änderung:20 Jul 2023 15:40

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