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Potential Fleet Size of Private Autonomous Vehicles in Germany and the US

Trommer, Stefan und Kröger, Lars und Kuhnimhof, Tobias (2017) Potential Fleet Size of Private Autonomous Vehicles in Germany and the US. In: Road Vehicle Automation Lecture Notes in Mobility. Springer. Seiten 247-256. doi: 10.1007/978-3-319-60934-8. ISBN 978-3-319-60933-1. ISSN 2196-5552.

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Kurzfassung

There are high expectations on autonomous vehicles promising a safer, more efficient and comfortable (auto)mobility experience. On the other hand it is important to discuss possible rebound effects going along with such a development. New user groups e.g. people who do not hold a driving license today, or are currently unable to drive because of physical and/or age-related constraints suddenly are enabled to “drive” a passenger car. In addition the past has shown that increasing efficiency and enhancing the comfort leads to a higher travel demand and subsequently more vehicle miles traveled. To support the research on the impact of autonomous vehicles on the transport system it is important to analyze the potential share of autonomous vehicles (AVs) on the passenger vehicle fleet in the future. The paper presents results from modelling private autonomous vehicle scenarios for the year 2035 for Germany and the US to estimate the number of vehicles within the fleet equipped with automation technologies Level 4 and higher. A vehicle technology diffusion model has been developed to model an evolutionary and a rather revolutionary scenario which are distinguished by different market entry dates and AV technology take rates. Differentiating by passenger car segment, we introduce autonomous vehicles among new vehicles from 2022 resp. 2025 onward assuming an s-shaped market-take-up until 2035

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113194/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Potential Fleet Size of Private Autonomous Vehicles in Germany and the US
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Trommer, Stefanstefan.trommer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kröger, Larslars.kroeger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuhnimhof, Tobiastobias.kuhnimhof (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2017
Erschienen in:Road Vehicle Automation
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-319-60934-8
Seitenbereich:Seiten 247-256
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Meyer, GereonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beiker, SvenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Lecture Notes in Mobility
ISSN:2196-5552
ISBN:978-3-319-60933-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vehicle automation, Autonomous vehicles, Diffusion rates of autonomous vehicles, Market penetration, Fleet evolution, New car sales, AV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Personenverkehr
Hinterlegt von: Trommer, Stefan
Hinterlegt am:30 Aug 2017 10:33
Letzte Änderung:30 Aug 2017 10:33

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