elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards Designing Affect-Aware Systems for Mitigating the Effects of In-Vehicle Frustration

Löcken, Andreas und Ihme, Klas und Unni, Anirudh (2017) Towards Designing Affect-Aware Systems for Mitigating the Effects of In-Vehicle Frustration. In: AutomotiveUI '17 Proceedings of the 9th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications Adjunct, Seiten 88-93. ACM. Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2017-09-24 - 2017-09-27, Oldenburg, Deutschland. doi: 10.1145/3131726.3131744. ISBN 978-1-4503-5151-5.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://dl.acm.org/citation.cfm?doid=3131726.3131744

Kurzfassung

Negative affective states such as frustration may lead to aggressive behaviors and have negative consequences on the experienced comfort of drivers. Hence, an affect-aware system which can recognize the current affective state of a driver and react to it appropriately may be able to support the regulation of emotions and to prevent negative consequences. Although research has been reported on the incar recognition of affective states, very little is known about methods to mitigate frustration using interaction strategies. In this work, we report the results of a workshop with five human factors experts. Three scenarios were discussed and 23 ideas for adaptation strategies generated by the experts. Based on these ideas, we propose four concepts for how to mitigate driver’s frustration through affect-aware in-vehicle systems using ambient light patterns. Our goal is to develop, evaluate and demonstrate such systems in the future.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113106/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Towards Designing Affect-Aware Systems for Mitigating the Effects of In-Vehicle Frustration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Löcken, AndreasUniversität OldenburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, KlasKlas.Ihme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7911-3512NICHT SPEZIFIZIERT
Unni, Anirudhuniversität oldenburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 September 2017
Erschienen in:AutomotiveUI '17 Proceedings of the 9th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications Adjunct
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1145/3131726.3131744
Seitenbereich:Seiten 88-93
Verlag:ACM
ISBN:978-1-4503-5151-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Frustration; Affective Computing; Human-Machine Interfaces; Adaptive Systems; Ambient Light Patterns
Veranstaltungstitel:Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications
Veranstaltungsort:Oldenburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 September 2017
Veranstaltungsende:27 September 2017
Veranstalter :ACM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Human Factors
Hinterlegt von: Ihme, Klas
Hinterlegt am:20 Nov 2017 10:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.