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Biofuel blending reduces particle emissions from aircraft engines at cruise conditions

Moore, Richard H. und Thornhill, Kenneth L. und Weinzierl, Bernadett und Sauer, Daniel und D’Ascoli, Eugenio und Kim, Jin und Lichtenstern, Michael und Scheibe, Monika und Beaton, Brian und Beyersdorf, Andreas j. und Bulzan, Dan und Corr, Chelsea A. und Crosbie, Ewan und Jurkat, Tina und Martin, Robert und Riddick, Dean und Shook, Michael und Slover, Gregory und Voigt, Christiane und White, Robert und Winstead, Edward und Yasky, Richard und Ziemba, Luke D. und Brown, Anthony und Schlager, Hans und Anderson, Bruce E. (2017) Biofuel blending reduces particle emissions from aircraft engines at cruise conditions. Nature, 543, Seiten 411-415. Nature Publishing Group. doi: 10.1038/nature21420. ISSN 0028-0836.

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Offizielle URL: http://www.nature.com/nature/journal/v543/n7645/full/nature21420.html?foxtrotcallback=true

Kurzfassung

Aviation-related aerosol emissions contribute to the formation of contrail cirrus clouds that can alter upper tropospheric radiation and water budgets, and therefore climate1. The magnitude of air-traffic-related aerosol–cloud interactions and the ways in which these interactions might change in the future remain uncertain. Modelling studies of the present and future effects of aviation on climate require detailed information about the number of aerosol particles emitted per kilogram of fuel burned and the microphysical properties of those aerosols that are relevant for cloud formation. However, previous observational data at cruise altitudes are sparse for engines burning conventional fuels and no data have previously been reported for biofuel use in-flight. Here we report observations from research aircraft that sampled the exhaust of engines onboard a NASA DC‐8 aircraft as they burned conventional Jet A fuel and a 50:50 (by volume) blend of Jet A fuel and a biofuel derived from Camelina oil. We show that, compared to using conventional fuels, biofuel blending reduces particle number and mass emissions immediately behind the aircraft by 50 to 70 per cent. Our observations quantify the impact of biofuel blending on aerosol emissions at cruise conditions and provide key microphysical parameters, which will be useful to assess the potential of biofuel use in aviation as a viable strategy to mitigate climate change.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112943/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Biofuel blending reduces particle emissions from aircraft engines at cruise conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Moore, Richard H.NASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thornhill, Kenneth L.NASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weinzierl, Bernadettdlr, ipa, Univ. WienNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sauer, Danieldlr, ipahttps://orcid.org/0000-0002-0317-5063NICHT SPEZIFIZIERT
D’Ascoli, EugenioLMU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kim, Jindlr, ipaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lichtenstern, Michaeldlr, ipaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scheibe, Monikadlr, ipaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaton, BrianNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beyersdorf, Andreas j.NASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bulzan, DanNASA Glenn Res. Center, Cleveland, Ohio, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Corr, Chelsea A.NASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crosbie, EwanNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jurkat, Tinadlr, ipaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martin, RobertNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riddick, DeanNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shook, MichaelNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Slover, GregoryNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, Christianedlr, ipahttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
White, RobertNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winstead, EdwardNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yasky, RichardNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ziemba, Luke D.nasa langley research center, hampton, va, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brown, AnthonyNat. Res. Council Canada, Ottawa, OntarioNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, HansDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Anderson, Bruce E.nasa, langley, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:Nature
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:543
DOI:10.1038/nature21420
Seitenbereich:Seiten 411-415
Verlag:Nature Publishing Group
ISSN:0028-0836
Status:veröffentlicht
Stichwörter:biofuel, aviation, Aerosol, contraiö cirrus,
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Hinterlegt von: Voigt, Dr.rer.nat. Christiane
Hinterlegt am:24 Okt 2017 08:40
Letzte Änderung:31 Jul 2019 20:10

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