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Conceptual Design Assessment of Advanced Hybrid Electric Turboprop Aircraft Configurations

Strack, Matthias und Pinho Chiozzotto, Gabriel und Iwanizki, Michael und Plohr, Martin und Kuhn, Martin (2017) Conceptual Design Assessment of Advanced Hybrid Electric Turboprop Aircraft Configurations. In: 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference. 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, 2017-06-05 - 2017-06-09, Denver, Colorado. doi: 10.2514/6.2017-3068.

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Kurzfassung

This paper presents a conceptual design study of hybrid electric turboprop aircraft configurations for entry into service in the year 2035. A design mission of 800 nm and 70 passengers was the focus of the study. The hybrid electric architecture was used as an enabler for advanced configurations and improved propulsive efficiency. The main energy source for cruise flight is conventional fuel, batteries are used only to cover peak loads. A design process with four phases covering a wide design space was performed: 1) initial brainstorming phase (48 concepts identified), 2) qualitative down-selection based on expert judgment (reduction to 17 concepts), 3) initial quantitative analysis with simple spreadsheet methods (reduction to four concepts), and 4) evaluation of the four most promising concepts with classical conceptual design methods enhanced by more detailed disciplinary analysis when required. The most promising concept after all phases consisted of a parallel hybrid architecture with a high aspect ratio wing, electrically driven propellers at the wingtip and reduced vertical tailplane. A mission fuel reduction of 4% compared to an advanced EIS 2035 turboprop without hybrid electric propulsion was achieved with this concept. Other promising configurations included a tailless concept and a distributed propulsion configuration.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112892/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Conceptual Design Assessment of Advanced Hybrid Electric Turboprop Aircraft Configurations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Strack, Matthiasmatthias.strack (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pinho Chiozzotto, Gabrielgabriel.pinhochiozzotto (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iwanizki, MichaelMichael.Iwanizki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, Martinmartin.plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Kuhn, MartinMartin.Kuhn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2017
Erschienen in:17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-3068
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual Aircraft Design, Hybrid-Electric, Distributed Propulsion, Turboprop
Veranstaltungstitel:17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference
Veranstaltungsort:Denver, Colorado
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2017
Veranstaltungsende:9 Juni 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Strack, Matthias
Hinterlegt am:27 Jul 2017 11:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:17

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