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Application of an Algorithmically Differentiated Turbomachinery Flow Solver to the Optimization of a Fan Stage

Backhaus, Jan und Schmitz, Andreas und Frey, Christian und Mann, Sebastian und Nagel, Marc und Sagebaum, Max und Gauger, Nicolas (2017) Application of an Algorithmically Differentiated Turbomachinery Flow Solver to the Optimization of a Fan Stage. In: 18th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, 2017. 18th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, 2017-06-05 - 2017-06-09, Denver, USA. doi: 10.2514/6.2017-3997.

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Kurzfassung

The adjoint method has already proven its potential to reduce the computational effort for optimizations of turbomachinery components based on flow simulations. However, the transfer of the adjoint-based optimization methods to industrial design problems turns out to pose specific requirements to both the adjoint solver as well as the optimization algorithms which utilize the gradient information. While the construction of the adjoint solver through algorithmic differentiation is described in a parallel publication, we focus here on the robust application of the gradient information in a high-dimensional multi-objective op- timization with several constraints including non-differentiated mechanical constraints. We describe the optimization methods, which comprise the use of gradient-enhanced Kriging meta-models, and subsequently apply these to the design optimization of a contra-rotating fan stage. The results show that through the described combination of methods the adjoint method can be used in practical design optimizations of turbomachinery components.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112832/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA-2017-3997 This project has received funding from the Clean Sky 2 Joint Undertaking under the European Unions Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No CS2-Engines ITD-2014-2015- 01.
Titel:Application of an Algorithmically Differentiated Turbomachinery Flow Solver to the Optimization of a Fan Stage
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Backhaus, Janjan.backhaus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1951-3829NICHT SPEZIFIZIERT
Schmitz, AndreasAndreas.Schmitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, ChristianChristian.Frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Mann, SebastianSebastian.Mann (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, MarcMarc.Nagel (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sagebaum, Maxmax.sagebaum (at) scicomp.uni-kl.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gauger, Nicolasnicolas.gauger (at) scicomp.uni-kl.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juni 2017
Erschienen in:18th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-3997
Status:veröffentlicht
Stichwörter:adjoint, optimization, meta-modelling, kriging, contra rotating fan
Veranstaltungstitel:18th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference
Veranstaltungsort:Denver, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2017
Veranstaltungsende:9 Juni 2017
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programmthema:Flugzeuge
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Backhaus, Jan
Hinterlegt am:02 Jul 2017 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:17

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