elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

End-Effector Airbags to Accelerate Human-Robot Collaboration

Weitschat, Roman und Vogel, Jörn und Thielmann, Sophie und Höppner, Hannes (2017) End-Effector Airbags to Accelerate Human-Robot Collaboration. In: 2017 IEEE International Conference on Robotics and Automation, ICRA 2017. IEEE. International Conference on Robotics and Automation (ICRA), 2017-05-29 - 2017-06-03, Singapur. doi: 10.1109/ICRA.2017.7989262. ISBN 978-150904633-1. ISSN 1050-4729.

[img] PDF
3MB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/7989262

Kurzfassung

A fundamental problem in human-robot collaboration is to ensure safety for humans being located in the workspace of the robot. Several new robots, referred to as collaborative robots, are pushing into the market. Most of these so-called co-bots have similar properties. They are small, lightweight and designed with big roundings to ensure safety in the case of a collision with a human. Equipped with torque sensors, external torque observers, tactile skins, etc., they are able to stop the robot when an emergency occurs. While developing more and more co-bots, the main focus lies on the robot itself. But to make a robot deployable, a special tool for a defined task is needed. These tools are often sharp-edged and dangerous in case of a collision with a human. In this paper we present a new safety module for robots to ensure safety for different tools in collaborative tasks. This module, filled with air pressure during the robot motion, covers mounted tools and carried workpieces. In case of a non or very slow moving robot, the safety module is able to pull back and the tool is uncovered. In our experiments we found out that we can increase the velocity up to 1 m/s while satisfying the requirements of the ISO/TS 15066 and retain the full functionality of the tool.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112714/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:End-Effector Airbags to Accelerate Human-Robot Collaboration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weitschat, Romanroman.weitschat (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vogel, Jörnjoern.vogel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1987-0028NICHT SPEZIFIZIERT
Thielmann, Sophiesophie.thielmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Höppner, Hanneshannes.hoeppner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:2017 IEEE International Conference on Robotics and Automation, ICRA 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ICRA.2017.7989262
Verlag:IEEE
ISSN:1050-4729
ISBN:978-150904633-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:safety, human robot collaboration, human robot interaction,
Veranstaltungstitel:International Conference on Robotics and Automation (ICRA)
Veranstaltungsort:Singapur
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Mai 2017
Veranstaltungsende:3 Juni 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Terrestrische Assistenz-Robotik (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (ab 2013) > Kognitive Robotik
Hinterlegt von: Weitschat, Roman
Hinterlegt am:19 Jun 2017 11:39
Letzte Änderung:05 Jun 2024 13:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.