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Quantification of Airfoil Geometry-Induced Aerodynamic Uncertainties - Comparison of Approaches

Liu, Dishi und Litvinenko, Alexander und Schillings, Claudia und Schulz, Volker (2017) Quantification of Airfoil Geometry-Induced Aerodynamic Uncertainties - Comparison of Approaches. SIAM/ASA Journal on Uncertainty Quantification, 5 (1), Seiten 334-352. SIAM - Society for Industrial and Applied Mathematics. doi: 10.1137/15M1050239. ISSN 2166-2525.

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Kurzfassung

Uncertainty quantification in aerodynamic simulations calls for efficient numerical methods to reduce computational cost, especially for uncertainties caused by random geometry variations which involve a large number of variables. This paper compares five methods, including quasi-Monte Carlo quadrature, polynomial chaos with coefficients determined by sparse quadrature and by point collocation, radial basis function and a gradient-enhanced version of kriging, and examines their efficiency in estimating statistics of aerodynamic performance upon random perturbation to the airfoil geometry which is parameterized by independent Gaussian variables. The results show that gradient-enhanced surrogate methods achieve better accuracy than direct integration methods with the same computational cost.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/111908/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Quantification of Airfoil Geometry-Induced Aerodynamic Uncertainties - Comparison of Approaches
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Liu, DishiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Litvinenko, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schillings, ClaudiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulz, VolkerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:SIAM/ASA Journal on Uncertainty Quantification
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:5
DOI:10.1137/15M1050239
Seitenbereich:Seiten 334-352
Verlag:SIAM - Society for Industrial and Applied Mathematics
ISSN:2166-2525
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamic simulation, airfoil geometric uncertainty, surrogate modeling, gradient-enhanced kriging, numerical integration
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Görtz, Stefan
Hinterlegt am:26 Jun 2017 14:36
Letzte Änderung:27 Nov 2023 11:59

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