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Boundary Layer Control at Moving Train Models for Slipstream Investigations

Buhr, Alexander und Henning, Arne und Ehrenfried, Klaus (2020) Boundary Layer Control at Moving Train Models for Slipstream Investigations. International Journal of Railway Technology, 7 (1), Seiten 1-25. Saxe-Coburg. doi: 10.4203/ijrt.7.1.1. ISSN 2049-5358.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
16MB

Offizielle URL: https://www.ctresources.info/ijrt/paper.html?id=139

Kurzfassung

Trackside induced airflow velocities are an important criterion for the design of high-speed trains. Due to the limited model size and different Reynolds numbers in moving model experiments, the induced flow may not be comparable to real trains. The idea is to control the thickness of the boundary layer using roughness elements. High-Speed PIV and conditional sampling are used to analyze the size and dynamics of the flow structures at the time of maximum velocity. The roughness elements effect the boundary layer and the flow structure at a lower measurement height by increasing the average and maximum velocity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/111582/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Boundary Layer Control at Moving Train Models for Slipstream Investigations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Buhr, AlexanderAlexander.Buhr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6805-2531NICHT SPEZIFIZIERT
Henning, Arnearne.henning (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2806-8213NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 November 2020
Erschienen in:International Journal of Railway Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:7
DOI:10.4203/ijrt.7.1.1
Seitenbereich:Seiten 1-25
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, JoaoInstitute of Railway Research, University of Huddersfield / J.Pombo (at) hud.ac.ukhttps://orcid.org/0000-0002-5877-1989NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Saxe-Coburg
ISSN:2049-5358
Status:veröffentlicht
Stichwörter:slipstream, flow structures, double-deck train model, roughness elements, wake turbulence, conditional sampling, high-speed piv, tsg, tsi
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Buhr, Alexander
Hinterlegt am:10 Dez 2020 09:09
Letzte Änderung:28 Nov 2023 07:59

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