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Aerodynamic Investigations of the Effects of Virtual Coupling on two Next Generation Trains

Wilhelmi, Henning und Thieme, Thomas und Henning, Arne und Wagner, Claus (2018) Aerodynamic Investigations of the Effects of Virtual Coupling on two Next Generation Trains. In: 20th STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 136, Seiten 695-704. Springer. 20. DGLR Fachsymposium der STAB, 08.-09. Nov. 2016, Braunschweig, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-319-64519-3_62. ISBN 978-331964518-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-64519-3_62

Kurzfassung

This paper presents the results of force measurements on a tandem con-figuration (platoon) of two train models (Type: Next Generation Train) at varying distances in heading direction in the water towing tank at the German Aerospace Center Göttingen (DLR). The trains had no mechanical connection to represent the occurring situation of virtual coupling. The experiments were conducted at a Reynolds number of 240,000 at 4 m/s. A ground plate was used to account for under floor effects. The gap distance was varied between 1.2% and 59.5% of the single train length. In comparison to a single vehicle, drag reductions of up to 30.4% were observed for the trailing vehicle at all distances. For the leading train reduced resistances at distances ≤ 12% were found. The combined drag of two vehicles is up to 16% less than the resistance of two single trains. With Particle Image Velocimetry (PIV) a strong interaction between both trains is observed at closest distance (1.2%). An area of reduced relative velocity and thus reduced stagnation pressure in front of the second train is found to be the reason for a smaller drag. At wider gaps (35.7% and 47.6%) a beneficial development of vorticity behind the first train is found to be the cause of a reduced drag value on the trailing vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110695/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:ISSN 1860-0824 (elektronisch; ISBN 978-3-319-64519-3 (eBook)
Titel:Aerodynamic Investigations of the Effects of Virtual Coupling on two Next Generation Trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilhelmi, HenningHenning.Wilhelmi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thieme, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henning, ArneNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:20th STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:136
DOI:10.1007/978-3-319-64519-3_62
Seitenbereich:Seiten 695-704
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bansmer, StephanTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136
ISSN:1612-2909
ISBN:978-331964518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:STAB, Aerodynamics, Aerodynamik, Dynamisches Flügeln, Virtual Coupling, Electronic Coupling, Next Generation Train, NGT, Platooning, Convoi, Konvoi, Wasserschleppkanal, Water-towing tank, PIV, Particle Image Velocimetry, Force Measurements
Veranstaltungstitel:20. DGLR Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Braunschweig, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:08.-09. Nov. 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:18 Jan 2017 16:30
Letzte Änderung:20 Jul 2023 12:17

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