elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Hail statistics for Germany derived from single-polarization radar data

Puskeiler, Marc und Kunz, Michael und Schmidtberger, Manuel (2016) Hail statistics for Germany derived from single-polarization radar data. Atmospheric Research (178), Seiten 459-470. Elsevier. doi: 10.1016/j.atmosres.2016.04.014. ISSN 0169-8095.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016980951630103X

Kurzfassung

Despite the considerable damage potential related to severe hailstorms, knowledge about the local hail probability in Germany is very limited. Constructing a reliable hail probabilitymap is challenging due largely to the lack of direct hail observations. In our study, we suggest a reasonable method by which to estimate hail signals from 3D radar reflectivity measured by conventional single-polarization radars between 2005 and 2011. Evaluating the radar-derived hail days with loss data from a building and an agricultural insurance company confirmed the reliability of the method and the results as expressed, for example, by a Heidke Skill Score HSS of 0.7. Overall, radar-derived hail days demonstrate very high spatial variability,which reflects the local-scale nature of deepmoist convection.Nonetheless, systematic patterns related to climatic conditions and orography can also be observed. On the large scale, the number of hail days substantially increases from north to south, which may plausibly be explained by the higher thermal instability in the south. At regional and local scales, several hot spots with elevated hail frequency can be identified, in most cases downstream of the mountains. Several other characteristics including convective energy related to the events identified, differences in track lengths, and seasonal cycles are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110373/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Hail statistics for Germany derived from single-polarization radar data
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Puskeiler, MarcMarc.Puskeiler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kunz, Michaelmichael.kunz (at) kit.edu, Institut für Meteorologie und Klimaforschung (IMK), Karlsruher Institut für Technologie (KIT), KarlsruheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidtberger, Manuelmanuel.schmidberger (at) kit.edu , Institut für Meteorologie und Klimaforschung (IMK), Karlsruher Institut für Technologie (KIT), KarlsruheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2016
Erschienen in:Atmospheric Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.atmosres.2016.04.014
Seitenbereich:Seiten 459-470
Verlag:Elsevier
ISSN:0169-8095
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hailstorm Hail climatology Hail damage C-band radar Radar reflectivity Damage to buildings
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Flugexperimente > Leitungsbereich FX OP
Hinterlegt von: Puskeiler, Marc
Hinterlegt am:16 Jan 2017 13:49
Letzte Änderung:14 Jun 2023 16:19

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.