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Experimental Aerodynamic Assessment and Evaluation of an Agile Highly Swept Aircraft Configuration

Huber, Kerstin Claudie und Schütte, Andreas und Rein, Martin und Löser, T. (2016) Experimental Aerodynamic Assessment and Evaluation of an Agile Highly Swept Aircraft Configuration. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2015, Rostock, Deutschland.

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Offizielle URL: http://www.dglr.de/publikationen/2015/370004.pdf

Kurzfassung

Extensive experimental and numerical investigations on a highly swept generic unmanned combat aerial vehicle (UCAV) configuration of lambda type with a variable leading edge contour have been conducted. Within these investigations it was shown that the flow field is dominated by complex vortex systems including vortex-to-vortex and vortex-to-boundary layer interactions. The vortex dominated flow field has a strong nonlinear influence on the aerodynamic behavior of the configuration. Hence, the controllability aspect is demanding and poses a real challenge in the design of this kind of configuration. Especially the dimensioning of the control surfaces for the lateral- and longitudinal stability aspects of tailless configurations of low aspect ratio and high leading edge sweep poses a challenging task, which is not yet solved. The present paper reviews the experimental aspects of the investigations. In order to understand the problem of lacking lateral- and longitudinal stability for these kind of configuration, experiments in the subsonic and transonic flow regime have been conducted for the SACCON configuration, which has a leading edge sweep of 53° in order to assess the control surface effectiveness of conventional trailing edge control devices. These investigations were undertaken as part of the internal DLR projects FaUSST and Mephisto.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110279/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Aerodynamic Assessment and Evaluation of an Agile Highly Swept Aircraft Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Huber, Kerstin ClaudieKerstin.Huber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schütte, AndreasAndreas.Schuette (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rein, Martinmartin.rein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2670-2815NICHT SPEZIFIZIERT
Löser, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:lambda wing, delta wing, control surfaces, tailless configuration
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2015
Veranstaltungsort:Rostock, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Deutsch-Niederländische Windkanäle
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:06 Jan 2017 13:58
Letzte Änderung:05 Dez 2017 13:54

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