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Theater-system Technique and Model-based Attention Prediction for the Early Automotive HMI Design Evaluation

Feuerstack, Sebastian und Wortelen, Bertram und Kettwich, Carmen und Schieben, Anna (2016) Theater-system Technique and Model-based Attention Prediction for the Early Automotive HMI Design Evaluation. In: 8th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2016. Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 24. - 26.10.2016, Ann Arbor, USA. doi: 10.1145/3003715.3005466.

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Kurzfassung

Automotive HMI design evaluation methods, such as usability assessments, attention and reaction time measurements require full working HMI prototypes to assess the usability and the subjects’ performances in realistic situations. The theater-system technique and model-based prediction methods do not depend on functional HMI implementations and therefore promise HMI evaluation already in an early design phase. We applied both methods to evaluate three HMI designs for an Urban Adaptive Cruise Control (ACC) System. In a qualitative study with twelve participants, we used a theater-system-based technique to let them experience the HMIs in realistic situations. Subjects clearly preferred the HMI variant, which offers the best understanding of the vehicle’s automation. By following a model-based approach, we evaluated the impacts to the driver’s visual attention distribution of the three HMI variants with six human factor experts and found significant attention changes for the front window and for the Urban ACC HMI.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110187/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Theater-system Technique and Model-based Attention Prediction for the Early Automotive HMI Design Evaluation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Feuerstack, SebastianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wortelen, Bertramoffis e.v.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kettwich, Carmencarmen.kettwich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6814-7058NICHT SPEZIFIZIERT
Schieben, Annaanna.schieben (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3608-2004NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Oktober 2016
Erschienen in:8th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1145/3003715.3005466
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Model-based attention prediction; Usability assessment
Veranstaltungstitel:Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications
Veranstaltungsort:Ann Arbor, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24. - 26.10.2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugkonzepte (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Konzepte und Technik FAS
Hinterlegt von: Kettwich, Dr. Carmen
Hinterlegt am:09 Jan 2017 10:59
Letzte Änderung:19 Jul 2023 13:01

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