elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of two advanced cooling mixing concepts for a rich quench lean combustor.

Diers, O. und Koopman, J. und Fischer, M. und Hassa, C. (2001) Investigation of two advanced cooling mixing concepts for a rich quench lean combustor. In: ASME Turbo Expo 2001, Seiten 1-8. ASME Turbo Expo 2001, New Orleans, USA, June 4-8, 2001.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

To support the development of a rich quench lean pilot zone for a staged aeroengine combustor, two rectangular rich quench lean (RQL) combustor sectors have been investigated under atmospheric conditions. Two advanced cooling mixing concepts, effusion and impingement cooling with one and two rows of secondary air inlet holes in the mixing zone have been measured using intrusive and nonintrusive measurement techniques. The results elucidate the interrelations between the cooling concepts and the respective mixing and emissions performances. The measurements were accompanied by numerical calculations supporting the interpretation of the measured data. Drawbacks were observed for the near stoichiometric conditions of the effusion cooling concept near the wall, however the quench zone design with two rows of staggered holes performs well. On the contrary the impingement cooling system shows good results for the homogeneity of the primary zone, but since less quench air is available with impingement cooling, optimum mixing is more difficult to achieve.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/1100/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Investigation of two advanced cooling mixing concepts for a rich quench lean combustor.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diers, O.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koopman, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2001
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-8
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
ASME, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:2001-GT-85
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroengines, combustor, combustor cooling, RQL
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2001, New Orleans, USA, June 4-8, 2001
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.