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Parametric study of a thermoelectric generator system for exhaust gas energy recovery in diesel road freight transportation

Vale, Sónia und Heber, Lars und Coelho, P J und Silva, C M (2016) Parametric study of a thermoelectric generator system for exhaust gas energy recovery in diesel road freight transportation. Energy Conversion and Management, 133 (1), Seiten 167-177. Elsevier. doi: 10.1016/j.enconman.2016.11.064. ISSN 0196-8904.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0196890416310731

Kurzfassung

A parametric study and optimization approaches of a thermoelectric generator (TEG) for the recovery of energy from the exhaust gas in Diesel vehicles used in freight transport is reported. The TEG is installed in the tailpipe of a commercial vehicle (3.5 tonnes) and a heavy-duty vehicle (40 tonnes). The exhaust gas is used as the heat source and the cooling water as the heat sink. Two different heat exchanger configurations are considered: plain fins and offset strip fins. The influence of the height, length and spacing of the fins on the electrical and net power is analysed for the fixed width and length of the TEG. The influence of the length and width of the TEG and of the height of the thermocouple legs is also investigated. According to the criteria used in this study, plain fins are the best choice, yielding a maximum electrical power of 188 W for the commercial vehicle and 886 W for the heavy-duty vehicle. The best recovery efficiency is about 2%, with an average thermoelectric material efficiency of approximately 4.4%, for the light-duty vehicle. Accordingly, there is significant room for further improvement and optimisation based on the thermoelectric modules and the system design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109863/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Parametric study of a thermoelectric generator system for exhaust gas energy recovery in diesel road freight transportation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vale, SóniaDLR Institut für FahrzuegkonzepteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heber, Larslars.heber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5077-0984NICHT SPEZIFIZIERT
Coelho, P JInstituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silva, C MFaculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Energy Conversion and Management
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:133
DOI:10.1016/j.enconman.2016.11.064
Seitenbereich:Seiten 167-177
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Elsevier Energy Conversion and Management
ISSN:0196-8904
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Energierückgewinnung, Thermoelektrischer Generator, Abwärmenutzung für Fahrzeuge mit Dieselmotor.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Heber, Lars
Hinterlegt am:10 Jan 2017 17:44
Letzte Änderung:06 Nov 2023 08:38

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