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Numerical Investigation of Slot and Configuration Impact on the Efficiency of Tangential Blowing at a Vertical Tailplane with Infinite Span

Gebhardt, Anna und Kirz, Jochen (2016) Numerical Investigation of Slot and Configuration Impact on the Efficiency of Tangential Blowing at a Vertical Tailplane with Infinite Span. 20. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 2016-11-08 - 2016-11-09, Braunschweig, Deutschland.

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Offizielle URL: https://www.tu-braunschweig.de/stab2016

Kurzfassung

On a swept vertical tailplane with infinite span tangential blowing over the shoulder of a deflected rudder is applied. For large rudder deflection angles the flow on the rudder is separated without blowing. A numerical study is conducted with the aim to increase the side force coefficient which might be required for a take-off condition if a one-sided engine failure occurs. With a continuous slot and sufficient mass flow rate the separation on the rudder can be reduced or avoided. It is shown that by using discrete slots this can be achieved for a similar side force coefficient gain with a smaller momentum coefficient. In addition the sweep angle of the incoming flow is varied showing a strong impact on the achievable side force coefficient. This is also true for the curvature of the rudder shoulder over which the jet is blown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/108247/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigation of Slot and Configuration Impact on the Efficiency of Tangential Blowing at a Vertical Tailplane with Infinite Span
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gebhardt, Annaanna.gebhardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kirz, JochenJochen.Kirz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1391-1271139342112
Datum:9 November 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2016
Seitenbereich:Seiten 22-23
Name der Reihe:STAB-Mitteilung
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vertical Tailplane, VTP, Active Flow Control, AFC, tangential blowing, CFD, RANS, TAU
Veranstaltungstitel:20. DGLR-Fach-Symposium der STAB
Veranstaltungsort:Braunschweig, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 November 2016
Veranstaltungsende:9 November 2016
Veranstalter :Die Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Kröhnert, Anna
Hinterlegt am:29 Nov 2016 10:16
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:13

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