elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Simulation of a Thermoelectric Generator for a Road Vehicle Application

Vale, Sónia und Heber, Lars und Coelho, P J und Silva, C M (2016) Numerical Simulation of a Thermoelectric Generator for a Road Vehicle Application. In: Journal of Physics: Conference Series 745 (2016). IOP Publishing. 7th European Thermal-Sciences Conference (Eurotherm2016), 2016-06-19 - 2016-06-23, Krakau, Polen. doi: 10.1088/1742-6596/745/3/032004.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/745/3/032004

Kurzfassung

This paper presents a numerical model for a thermoelectric generator (TEG) on the tailpipe of commercial (3.5-ton) and heavy duty (40-ton) vehicles. The widths and lengths of the TEG for the two vehicles are 0.10 m × 0.15 m and 0.2 m × 0.15 m respectively. Exhaust gas is used as the heat source and cooling water is the heat sink. Both fluids flow in the same direction. The study examines the improvement in heat transfer from the exhaust gas side. A numerical model is developed that provides a choice between two different heat exchanger configurations with either plain fins or offset strip fins. The influence of fin height, length and spacing is analysed. According to the criteria used in this study, plain fins are a better choice, yielding a maximum electrical power of 107 W for the commercial vehicle and 480 W for the heavy duty vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107832/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Simulation of a Thermoelectric Generator for a Road Vehicle Application
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vale, SóniaInstitut für Fahrzeugkonzepte, DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heber, LarsLars.Heber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Coelho, P JInstituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silva, C M3Instituto Dom Luiz, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Journal of Physics: Conference Series 745 (2016)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1088/1742-6596/745/3/032004
Verlag:IOP Publishing
Name der Reihe:Journal of Physics: Conference Series
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Abwärmenutzung, Thermoelektrischer Generator für Nutzfahrzeuge.
Veranstaltungstitel:7th European Thermal-Sciences Conference (Eurotherm2016)
Veranstaltungsort:Krakau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Juni 2016
Veranstaltungsende:23 Juni 2016
Veranstalter :Eurotherm 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Heber, Lars
Hinterlegt am:22 Nov 2016 15:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:12

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.