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Experimental Investigation of Online Path Planning for Electric Vehicles

Winter, Christoph und Ritzer, Peter und Brembeck, Jonathan (2016) Experimental Investigation of Online Path Planning for Electric Vehicles. In: 2016 IEEE 19th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Seiten 1403-1409. IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems, 2016-11-01 - 2016-11-04, Rio de Janeiro, Brasilien. doi: 10.1109/ITSC.2016.7795741.

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Kurzfassung

This paper describes a real-time capable online path planning on roads and its experimental investigation for the highly maneuverable robotic electric vehicle research platform ROboMObil. The path planning algorithm is based on an efficiently solvable and compact optimization problem and contributes to the autonomous driving of centralized controlled vehicles. The necessary development from a global offline problem formulation towards an online receding horizon method is shown, which is capable of taking environmental changes into account. The online planned path together with a generated velocity profile serves as an input to the ROboMObil’s geometric path following control, allowing for automated driving. Finally, a test drive shows the results of implementing the presented algorithms on this research vehicle and investigates the energy saving capabilities of the proposed path planning methodology.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107619/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Investigation of Online Path Planning for Electric Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Winter, ChristophChristoph.Winter (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0002-6949-303XNICHT SPEZIFIZIERT
Ritzer, Peterpeter.ritzer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brembeck, Jonathanjonathan.brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:2016 IEEE 19th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ITSC.2016.7795741
Seitenbereich:Seiten 1403-1409
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Bahnplanung, Optimierung, experimentelle Auswertung
Veranstaltungstitel:IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems
Veranstaltungsort:Rio de Janeiro, Brasilien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 November 2016
Veranstaltungsende:4 November 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Energiemanagement (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Winter, Christoph
Hinterlegt am:11 Jan 2017 13:56
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:12

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