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Evaluation of a Compliant Droop-Nose Morphing Wing Tip via Experimental Tests

Vasista, Srinivas und Riemenschneider, Johannes und Van de Kamp, Bram und Monner, Hans Peter und Cheung, R.C.M. und Wales, C. und Cooper, J.E. (2016) Evaluation of a Compliant Droop-Nose Morphing Wing Tip via Experimental Tests. Journal of Aircraft. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C033909. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.C033909

Kurzfassung

A morphing droop-nose wing tip with span of 1.3 m and target 2 deg droop was designed, manufactured, and tested as part of the European project Novel Air Vehicle Configurations: From Fluttering Wings to Morphing Flight. The morphing droop-nose device featured a fiberglass composite skin with optimized three-dimensional thickness distribution, which was supported by topology-optimized superelastic nickel titanium and aluminum internal compliant mechanisms. The tests included ground and low-speed wind-tunnel tests (55  m/s) with the aim of assessing the structural performance and the design chain through measurements of shape, strains, surface pressures, and total forces/moments on the model. Comparisons with the experimental results were used for validation of the computational models and optimization tools. The morphing device was able to change shape while resisting the external loads, and it was identified that the distribution of strain and shape accuracy may be improved through the use of a concurrent as opposed to sequential design chain and other developments to the optimization tools. The use of a superelastic material facilitated the high-strain displacement, exceeding 2% strain in the design case and measured up to 4.54%, making it highly suitable for compliant mechanism applications. This paper explains the insights made from the experimental tests and recommendations for the future design of morphing structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107374/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Evaluation of a Compliant Droop-Nose Morphing Wing Tip via Experimental Tests
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vasista, SrinivasInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - Adaptronikhttps://orcid.org/0000-0002-7917-6740NICHT SPEZIFIZIERT
Riemenschneider, JohannesInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Van de Kamp, BramInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cheung, R.C.M.Department of Aerospace Engineering, University of BristolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wales, C.Department of Aerospace Engineering, University of BristolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cooper, J.E.Department of Aerospace Engineering, University of BristolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.C033909
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Morphing wing, droop nose, compliant mechanisms
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Vasista, Srinivas
Hinterlegt am:07 Nov 2016 07:44
Letzte Änderung:28 Nov 2023 09:30

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