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Precise Relative Positioning of Vehicles with on-the-fly Carrier Phase Resolution and Tracking

de Ponte Müller, Fabian und Navarro Tapia, Diego und Kranz, Matthias (2015) Precise Relative Positioning of Vehicles with on-the-fly Carrier Phase Resolution and Tracking. International Journal of Distributed Sensor Networks. Hindawi Publishing Corporation. doi: 10.1155/2015/459142. ISSN 1550-1329.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Kurzfassung

Forward collision warning systems, lane change assistants or cooperative adaptive cruise control are examples of safety relevant applications that rely on accurate relative positioning between vehicles. Current solutions estimate the position of an in-front driving vehicle by measuring the distance with a radar sensor, a laser scanner or a camera system. The perception range of these sensors can be extended by the exchange of GNSS information between the vehicles using an inter-vehicle communication link. One possibility is to transmit GNSS pseudorange and carrier phase measurements and compute a highly accurate baseline vector that represents the relative position between two vehicles. Solving for the unknown integer ambiguity is specially challenging for low-cost single-frequency receivers. Using the well-known LAMBDA (Least-squares AMBiguity Decorrelation Adjustment) algorithm, in this paper we present a method for tracking the ambiguity vector solution, which is able to detect and recover from cycle slips and cope with changing satellite constellations. In several test runs performed in real-world open-sky environments with two vehicles, the performance of the proposed Ambiguity Tracker approach is evaluated. The experiments revealed that it is fact possible to track the position of another vehicle with sub-centimeter accuracy over longer periods of time with low-cost single-frequency receivers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107283/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Precise Relative Positioning of Vehicles with on-the-fly Carrier Phase Resolution and Tracking
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
de Ponte Müller, FabianFabian.PonteMueller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2215-2174NICHT SPEZIFIZIERT
Navarro Tapia, Diegodiego.navarrotapia (at) uma.esNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kranz, Matthiasmatthias.kranz (at) uni-passau.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Juni 2015
Erschienen in:International Journal of Distributed Sensor Networks
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1155/2015/459142
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Hsu, RobertChung Hua University, Hsinchu, TaiwanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bessis, NikUniversity of Derby, Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, ShangguangBeijing University of Posts and Telecommunications, Beijing, ChinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leung, VictorUniversity of British Columbia, Vancouver, CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Hindawi Publishing Corporation
Name der Reihe:Sensor Communications towards Intelligent Vehicle Networking
ISSN:1550-1329
Status:veröffentlicht
Stichwörter:GNSS, vehicle, relative positioning, carrier phase, LAMBDA, car-to-car communication, C2C
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: de Ponte Müller, Dr. Fabian
Hinterlegt am:14 Nov 2016 14:06
Letzte Änderung:06 Nov 2023 09:27

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