Berling, Jan und Lau, Alexander und Gollnick, Volker (2016) Strategic Conflict Probabilities in the European Air Traffic Management Network. Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 2016-09-13 - 2016-09-15, Braunschweig, Deutschland.
PDF
507kB |
Offizielle URL: http://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=420157
Kurzfassung
The complexity of European Air Traffic is accompanied by a continuous risk of conflicts between aircraft. In particular, inaccurate forecasts of aircraft positions prevent a fail-proof prediction of conflicts, especially for large look-ahead times. Uncertainty of departure times is one of the most important factors in trajectory prediction. Therefore, we compute strategic conflict probabilities between planned trajectories with stochastic departure times. First, potentially conflicted flight pairs are geometrically identified and further interpreted to gain critical periods of time in which conflicts would materialize with a given probability. Conflict probabilities of planned trajectories of a complete daily traffic sample are calculated. Results dissect the dependency of conflict probabilities on departure time deviations and on conflict geometry. Finally, an upper bound of strategic conflict reduction by strategic time shifts is computed.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/107280/ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||||||||||
Titel: | Strategic Conflict Probabilities in the European Air Traffic Management Network | ||||||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||||||
Datum: | 21 Oktober 2016 | ||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||||||
Open Access: | Ja | ||||||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||
Verlag: | Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn | ||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||
Stichwörter: | air traffic management, conflict probabilities | ||||||||||||||||
Veranstaltungstitel: | Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress | ||||||||||||||||
Veranstaltungsort: | Braunschweig, Deutschland | ||||||||||||||||
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz | ||||||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 13 September 2016 | ||||||||||||||||
Veranstaltungsende: | 15 September 2016 | ||||||||||||||||
Veranstalter : | Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V | ||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb | ||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AO - Air Traffic Management and Operation | ||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Luftverkehrskonzepte und Betrieb (alt) | ||||||||||||||||
Standort: | Hamburg | ||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Lufttransportsysteme > Luftverkehrsinfrastrukturen und Prozesse | ||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Berling, Jan | ||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 20 Dez 2016 10:35 | ||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 20:12 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags