elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Fuselage Excitation During Cruise Flight Conditions: A New CFD Based Pressure Point Spectra Model

Klabes, Alexander und Appel, Christina und Herr, Michaela und Callsen, Sören (2016) Fuselage Excitation During Cruise Flight Conditions: A New CFD Based Pressure Point Spectra Model. InterNoise 2016, 31.-24. Aug. 2016, Hamburg, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

In the last fifty years many semi-empirical models to predict surface pressure fluctuations beneath turbulent boundary layers (TBL) have been developed for a large variety of test conditions. Nowadays, the relevance of the TBL as a source of cabin interior noise is steadily increasing, due to quieter aircraft engines. The accuracy of various publicly available semi-empirical pressure point spectra models has been investigated on several regions of DLR’s Airbus A320, Advanced Technology Research Aircraft (ATRA). A large validation database was used, involving in-flight measurements at different flight levels (FL) and Mach numbers, employing two different sensor types. Even the most suitable modelling approaches are not generally applicable to all relevant positions at the fuselage. Particularly in regions with high turbulence kinetic energy measured auto-spectra cannot be reproduced with sufficient accuracy. This indicates the need for more universally applicable computational fluid dynamics (CFD)-based surface pressure prediction methods. Therefore, a new model, based on CFD data, which is confirmed with flight test data, is introduced in this paper. The CFD data is calculated with DLR’s TAU code, using a new Reynolds stress turbulence model (RSMg).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/106481/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Fuselage Excitation During Cruise Flight Conditions: A New CFD Based Pressure Point Spectra Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klabes, Alexanderalexander.klabes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Appel, Christinachristina.appel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herr, Michaelamichaela.herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-7275-7078NICHT SPEZIFIZIERT
Callsen, Sörensoeren.callsen (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 3337-3348
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbulent Boundary Layer, Fuselage Excitation, Semi-Empirical Model, Flight Tests, Computational Fluid Dynamics
Veranstaltungstitel:InterNoise 2016
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:31.-24. Aug. 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Klabes, Alexander
Hinterlegt am:10 Okt 2016 10:18
Letzte Änderung:15 Mär 2024 07:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.