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The NORAH-Sleep Study: Effects of the Night Flight Ban at Frankfurt Airport

Müller, U. und Elmenhorst, Eva-Maria und Mendolia, F. und Quehl, J. und Basner, M. und McGuire, S. und Aeschbach, D. (2016) The NORAH-Sleep Study: Effects of the Night Flight Ban at Frankfurt Airport. In: Proceedings of the 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016), Seiten 7782-7786. International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016), 2016-08-21 - 2016-08-24, Hamburg. ISBN 978-3-939296-11-9.

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Kurzfassung

As part of the NORAH study the German Aerospace Center (DLR) examined during three measurement periods in 2011-2013 the "Effects of aircraft noise on sleep" around Frankfurt airport before and after the implementation of a night flight ban (11 p.m. - 5 a.m.) in October 2011. A total of 202 healthy adult airport residents aged 18 to 78 years were investigated at their homes during these three study years. Polysomnograms of 49 subjects in 2011 and 83 subjects in 2012 were recorded for three nights each. In 2013, a total of 187 volunteers were examined for 3 nights with a less expensive method, measuring heart rate and body movements in order to assess vegetativ-motoric reactions to noise. In each study year, the sound pressure level and the noise at night were continuously registered at the sleeper's ear. Exposure-response curves representing the awakening/vegetative-motoric reaction probabilities for an overflight depending on the maximum sound pressure level were calculated for the different years as well as sleep quality parameters for 2011 and 2012. Sleep behavior of two bed time groups (one exposed to aircraft noise in the evening and in the morning, the other just in the morning) were compared.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/106295/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The NORAH-Sleep Study: Effects of the Night Flight Ban at Frankfurt Airport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, U.uwe.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, Eva-Mariaeva-maria.elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Mendolia, F.franco.mendolia (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5359-5982NICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McGuire, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Proceedings of the 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016)
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 7782-7786
ISBN:978-3-939296-11-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft Noise, Sleep, Polysomnography, Physiology
Veranstaltungstitel:International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016)
Veranstaltungsort:Hamburg
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 August 2016
Veranstaltungsende:24 August 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:19 Okt 2016 13:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:11

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