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Design of a Rotor Blade Tip for the Investigation of Dynamic Stall in the Transonic Wind-Tunnel Göttingen

Lütke, Benjamin und Nuhn, Johannes und Govers, Yves und Schmidt, Moritz (2016) Design of a Rotor Blade Tip for the Investigation of Dynamic Stall in the Transonic Wind-Tunnel Göttingen. The Aeronautical Journal, 120 (1232), Seiten 1509-1533. Cambridge University Press. doi: 10.1017/aer.2016.74. ISSN 0001-9240.

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Offizielle URL: https://www.cambridge.org/core/journals/aeronautical-journal/article/design-of-a-rotor-blade-tip-for-the-investigation-of-dynamic-stall-in-the-transonic-wind-tunnel-gottingen/DC875AABFD6FA84420B87204B7BBFB9E

Kurzfassung

The aerodynamic and structural design of a pitching blade tip with a double-swept planform is presented. The authors demonstrate how high-fidelity finite element (FE) and computational fluid dynamic (CFD) simulations are successfully used in the design phase. Eigenfrequencies, deformation, and stress distributions are evaluated by means of a three-dimensional (3D) FE model. Unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) simulations are compared to experimental data for a light dynamic stall case at Ma = 0.5, Re = 1.2 × 106. The results show a very good agreement as long as the flow stays attached. Tendencies for the spanwise location of separation are captured. As soon as separation sets in, discrepancies between experimental and numerical data are observed. The experimental data show that for light dynamic stall cases at Ma = 0.5, a factor of safety of FoS = 2.0 is sufficient if the presented simulation methods are used.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/106212/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Design of a Rotor Blade Tip for the Investigation of Dynamic Stall in the Transonic Wind-Tunnel Göttingen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lütke, BenjaminBenjamin.Luetke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nuhn, Johannesjohannes.nuhn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Govers, Yvesyves.govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596XNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Moritzmoritz.schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2016
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:120
DOI:10.1017/aer.2016.74
Seitenbereich:Seiten 1509-1533
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Structural and aerodynamic design; dynamic stall; helicopter; double-swept rotor blade tip; transonic wind-tunnel; experiment; CFD; FEM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und aeroelastische Systemidentifikation
Hinterlegt von: Mai, Holger
Hinterlegt am:28 Nov 2016 15:41
Letzte Änderung:28 Nov 2023 08:33

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