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Crashworthiness of a twin-walled fuselage design

Sturm, Ralf (2016) Crashworthiness of a twin-walled fuselage design. 1st International Conference on Impact Loading of Structures and Materials, 2016-05-22 - 2016-05-26, Turin, Italien.

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Kurzfassung

Sandwich structures consisting of thin stiff facesheets and a thick, low density core exhibit excellent stiffness-to-weight ratio and are investigated for novel light weight fuselage concepts. Currently the application of sandwich structures in transport aircraft is limited to secondary structures, since further understanding is required in the field of manufacturing, repair, vulnerability and safety before sandwich design can be applied for primary structures. Folded cores are currently investigated for future fuselage applications since the open cellular design of foldcore cells would solve the problem of humidity accumulation of closed cellular sandwich cores such as honeycombs. For novel fuselage concepts safety regulations require an equivalent crashworthiness compared to the conventional metal fuselage design. Brittle failure mechanisms of CFRP structures make the verification of equivalent crashworthiness for CFRP fuselage concepts challenging since conventional metal fuselages absorb a significant portion of the kinetic energy by plasticization.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105459/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Crashworthiness of a twin-walled fuselage design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sturm, RalfRalf.Sturm (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Mai 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:crashworthiness, composite, fuselage, sandwich, foldcore
Veranstaltungstitel:1st International Conference on Impact Loading of Structures and Materials
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Mai 2016
Veranstaltungsende:26 Mai 2016
Veranstalter :Politechnico Di Torino
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Leichtbau- und Hybridbauweisen
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Sturm, Ralf
Hinterlegt am:12 Okt 2016 11:29
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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