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Design and Validation of an MPC-based Torque Blending and Wheel Slip Control Strategy

Satzger, Clemens und de Castro, Ricardo und Knoblach, Andreas und Brembeck, Jonathan (2016) Design and Validation of an MPC-based Torque Blending and Wheel Slip Control Strategy. In: 2016 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV). IEEE. Intelligent Vehicles Symposium, 2016-06-19, Gothenburg. doi: 10.1109/IVS.2016.7535435.

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Kurzfassung

This article presents a braking control algorithm for electric vehicles endowed with redundant actuators, i.e. friction brakes and wheel-individual electric motors. This algorithm relies on a model predictive control framework and is able to optimally split the wheel braking torque among the redundant actuators, while providing anti-lock braking features (i.e. wheel slip regulation). It will be shown that, the integration of these two control functions together with energy metrics, actuator constraints and Dynamics improves the control performance compared to state-of-art control structures. Additionally, experimental measurements recorded with our prototype vehicle demonstrate a precise wheel slip regulation and high energy efficiency of the proposed braking control methodology.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105030/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Design and Validation of an MPC-based Torque Blending and Wheel Slip Control Strategy
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Satzger, ClemensClemens.Satzger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Castro, RicardoRicardo.DeCastro (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knoblach, AndreasAndreas.Knoblach (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brembeck, Jonathanjonathan.brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Juni 2016
Erschienen in:2016 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/IVS.2016.7535435
Verlag:IEEE
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wheel slip control; model predictive control; brake blending; recuperation; hybrid braking; electric vehicles
Veranstaltungstitel:Intelligent Vehicles Symposium
Veranstaltungsort:Gothenburg
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:19 Juni 2016
Veranstalter :IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Intelligente Mobilität (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Satzger, Clemens
Hinterlegt am:12 Jul 2016 13:26
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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