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Experimental investigation of Mach number and pressure gradient effects on two-dimensional laminar-turbulent boundary layer transition

Risius, Steffen und Costantini, Marco und Hein, Stefan und Klein, Christian und Koch, Stefan (2018) Experimental investigation of Mach number and pressure gradient effects on two-dimensional laminar-turbulent boundary layer transition. In: 20th STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, Seiten 80-81. Springer Nature. 20. DGLR-Fachsymposium der STAB, 08.-09. Nov. 2016, Braunschweig, Deutschland. ISBN 978-331964518-6. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

Drag reduction by means of Natural Laminar Flow technology is a promising way to reduce wall shear stress, which can significantly reduce fuel consumption of commercial aircraft. Tollmien-Schlichting (T-S) waves are the dominating mechanism to inducing 'natural' transition in low free-stream disturbance environments for boundary layers developing on 'smooth' two-dimensional surfaces. At these conditions the linear stability theory, in particular the e^N-method, predicts a stabilizing effect of compressibility with an increase in Mach number. However, there is no experimental verification of this effect for Mach numbers up to transonic conditions. In this work we show experimental evidence that may contradict a stabilizing effect of compressibility. A systematic investigation of pressure gradients (dcp/dx = -1.2 – 0.25 1/m), Mach numbers (Ma = 0.35 – 0.77) and chord Reynolds numbers (Rec = 3.5 – 16.0 million, with c = 0.2 m) will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104851/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental investigation of Mach number and pressure gradient effects on two-dimensional laminar-turbulent boundary layer transition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Risius, Steffensteffen.risius (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9609NICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, MarcoMarco.Costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173734
Hein, Stefanstefan.hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922139805386
Koch, StefanStefan.Koch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:20th STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 80-81
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-331964518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Boundary layer Transition, Mach number effect, compressibility, Temperature-Sensitive Paint (TSP)
Veranstaltungstitel:20. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Braunschweig, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:08.-09. Nov. 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:16 Dez 2016 12:31
Letzte Änderung:03 Aug 2023 10:42

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