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Control Development for the Scaled Experimental Railway Running Gear of DLR

Heckmann, Andreas und Schwarz, Christoph und Bünte, Tilman und Keck, Alexander und Brembeck, Jonathan (2016) Control Development for the Scaled Experimental Railway Running Gear of DLR. In: Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics (IAVSD 2015), 1. CRC Press 2016. 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics, 2015-08-17 - 2015-08-21, Graz, Austria. doi: 10.1201/b21185-96. ISBN 978-1-4987-7702-5.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Running gears with independently rotating wheels are a major issue of the DLR longterm research project ”Next Generation Train”. This concept relies on mechatronic track guidance and on an appropriate control design. To this aim, a development environment has been implemented that consists of a scaled experimental running gear in hardware and associated simulation models that consider several levels of details, each tailored for a specific step of the control elaboration. The model based control synthesis covers a feed-forward control exploiting the inversion of a non-linear plant model, a Kalman filter that is implemented taking measurement noise into account, and robust state feedback control using gain scheduling in order to stabilize the running gear dynamics. The paper introduces the experimental running gear hardware, reports on the used models, comments on control synthesis steps and finally presents simulation results in order to demonstrate the properties of the designed control.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104502/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Control Development for the Scaled Experimental Railway Running Gear of DLR
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heckmann, AndreasAndreas.Heckmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3883-8653NICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, ChristophChristoph.Schwarz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bünte, TilmanTilman.Buente (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7214-5183NICHT SPEZIFIZIERT
Keck, AlexanderAlexander.Keck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brembeck, Jonathanjonathan.brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics (IAVSD 2015)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.1201/b21185-96
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Rosenberger, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plöchl, ManfredNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Six, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Edelmann, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:CRC Press 2016
Name der Reihe:The Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks
ISBN:978-1-4987-7702-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:independently rotating wheels, railway running gear, track guidance control
Veranstaltungstitel:24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics
Veranstaltungsort:Graz, Austria
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 August 2015
Veranstaltungsende:21 August 2015
Veranstalter :IAVSD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Heckmann, Dr.-Ing. Andreas
Hinterlegt am:31 Mai 2016 18:27
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:09

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