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Impact of Wind Energy Rotor Wakes on Fixed-Wing Aircraft and Helicopters

van der Wall, Berend G. und Fischenberg, Dietrich und Lehmann, Paul Hermann und van der Wall, Lennert B. (2016) Impact of Wind Energy Rotor Wakes on Fixed-Wing Aircraft and Helicopters. 42nd European Rotorcraft Forum, 05.-08. Sept. 2016, Lille, Frankreich.

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Kurzfassung

The wake of wind energy rotors is modeled as a tip vortex helix with a vortex strength estimated from its rotor thrust. A fixed-wing sail plane and a helicopter whose rotor is represented as a fixed-wing circular disk (instead of rotating blades) are subjected to the wake. In both cases the roll moment induced by the wake is compared to the maximum roll control moment of the aircraft. For comparison with revolving blades, the blade element momentum theory is applied to the isolated rotor and a simulation of an entire helicopter is used also. It is found that typical on-shore power plants could be a hazard for sailplanes, but not for helicopters. Large off-shore wind energy converters, however, could even be a danger for small helicopters that may be used for maintenance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104396/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of Wind Energy Rotor Wakes on Fixed-Wing Aircraft and Helicopters
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.vanderWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921NICHT SPEZIFIZIERT
Fischenberg, DietrichDietrich.Fischenberg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lehmann, Paul HermannPaul.Lehmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Lennert B.L.Wall (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 September 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-28
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind energy, rotor wake, wake-aircraft interaction, wake-helicopter interaction, wake hazard
Veranstaltungstitel:42nd European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Lille, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:05.-08. Sept. 2016
Veranstalter :AAAF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt), L - Flugphysik (alt), E - Windenergie (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:20 Sep 2016 11:29
Letzte Änderung:09 Mär 2017 15:58

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