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Impact of Air Traffic on Cirrus Coverage

Stubenrauch, C. J. und Schumann, U. (2005) Impact of Air Traffic on Cirrus Coverage. Geophysical Research Letters, 32, L14813-. Wiley. doi: 10.1029/2005GL022707.

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Offizielle URL: http://www.agu.org/journals/gl/

Kurzfassung

TOVS Path-B satellite data provide information on effective high cloud amount and relative humidity for the period 1987 to 1995. Differences in trends of seasonal mean effective high cloud amount between situations favorable for contrails and for cirrus are analyzed in regions with high and low air traffic density. In regions with especially high air traffic density, a significantly stronger increase of effective high cloud amount is found for situations with sufficiently cold and humid air masses favorable for contrails than for all situations in general or for situations favorable for cirrus. Situations of potential contrails occur in about 5 to 10% of all situations, and their seasonal effective high cloud amount averages lie between about 7% and 22%. Indicators of cirrus increase due to air traffic corresponding to the difference in trends of effective high cloud amount between potential contrail situations and cirrus or all situations are about 2.8%–3.5% and 1.6%–4.7% per decade over Europe and the North Atlantic flight corridor, respectively. Weighted by frequency of potential contrail occurrence, the overall increase amounts to at least 0.20%–0.25% and 0.08%–0.24% per decade over regions with very high air traffic (Europe and the North Atlantic flight corridor, respectively).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/10358/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of Air Traffic on Cirrus Coverage
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stubenrauch, C. J.Ecole Polytechnique, Palaiseau, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Geophysical Research Letters
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:32
DOI:10.1029/2005GL022707
Seitenbereich:L14813-
Verlag:Wiley
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrails, air traffic density
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Löb, Ute
Hinterlegt am:30 Jan 2008
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:28

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