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Parametric Study of HEMP-Thruster Downscaling to μN Thrust Levels

Keller, Andreas und Köhler, Peter und Hey, Franz Georg und Berger, Marcel und Braxmaier, Claus und Feili, Davar und Weise, Dennis und Johann, Ulrich (2015) Parametric Study of HEMP-Thruster Downscaling to μN Thrust Levels. IEEE Transactions on Plasma Science, 43 (1), Seiten 45-53. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/TPS.2014.2321095. ISSN 0093-3813.

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Kurzfassung

Many on-going European Space Agency (ESA) science and earth observation missions are based on precision attitude control and formation flying. All these missions impose strong requirements on propulsion system which should provide low thrust, low noise, and high-precision thrust vectors in up to 16 directions. Also as most of these missions have a platform with limited solar cell arrays, the power consumption of the propulsion system should be as low as possible. The idea of using a small high-efficiency multistage plasma thruster (HEMPT) system for such missions is very attractive because of its relatively low complexity and low system mass. Thus, the ability of downscaling a HEMPT to the μN range is investigated experimentally. A measurement campaign studying systematically the influence of the geometrical dimensions of main thruster parameters on operation, beam profile, and ion acceleration is presented. Additionally the anode material was varied and showed relevance to ion acceleration distribution. The minimum achieved thrust was 50 μN at an anode voltage of 600 V, corresponding to a specific impulse of 230 s. Operation points with thrusts of 180 and 360 μN demonstrate a specific impulse of 610 and 860 s, respectively.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/103534/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Parametric Study of HEMP-Thruster Downscaling to μN Thrust Levels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, AndreasAstrium GmbH, Claude-Dornierstra�e 1, 88090 Immenstaad, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, PeterUniversität GießenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hey, Franz Georgfranz.hey (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berger, MarcelAirbus Defence and SpaceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braxmaier, Clausclaus.braxmaier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feili, DavarUniverisity of SouthamptonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weise, DennisAstrium GmbH–Satellites, 88039 Friedrichshafen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johann, UlrichAstrium FriedrichshafenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2015
Erschienen in:IEEE Transactions on Plasma Science
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:43
DOI:10.1109/TPS.2014.2321095
Seitenbereich:Seiten 45-53
Verlag:IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
ISSN:0093-3813
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Electric propulsion, high-efficiency multistage plasma thruster (HEMPT), plasma devices, plasma diagnostics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben GRACE Follow-On (alt)
Standort: Bremen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtsysteme > Systems Enabling Technologies
Hinterlegt von: Hüls, Simone
Hinterlegt am:31 Mär 2016 11:57
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:21

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