elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Hybrid Multimodal and Intermodal Transport Simulation: Case Study on Large-Scale Evacuation Planning

Lämmel, Gregor und Chraibi, Mohcine und Kemloh Wagoum, Armel Ulrich und Steffen, Bernhard (2016) Hybrid Multimodal and Intermodal Transport Simulation: Case Study on Large-Scale Evacuation Planning. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. US National Research Council. doi: 10.3141/2561-01. ISSN 0361-1981. (im Druck)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
900kB

Offizielle URL: http://www.trb.org/Main/Blurbs/154702.aspx

Kurzfassung

Transport simulation models exist on multiple scales from evacuation simulations of nightclubs with a few hundred guests over the simulation of transport hubs such as large train stations up to evacuation simulations of megapolis in case of tsunamis. Depending on precision and complexity requirements, continuous (e.g. force-based, velocity obstacle based), spatiotemporal discrete (e.g. cellular automata), or queue models are applied. In general, the finer the spatiotemporal resolution the more precise the interactions between travelers (e.g. pedestrians or vehicles) are captured, but the computational burden increases. The obvious approach to achieve higher computational speeds is to reduce the physical complexity (e.g. by using a queue model), which in turn also reduces the precision. One way to increase the computational speed while staying precise enough to make reliable prognosis is to combine models of different scale in a hybrid manner, where a finer model is applied where needed and a coarser model where plausible. This contribution discusses an application of a hybrid simulation approach in the context of a large-scale multi- and inter-modal evacuation scenario. The presented case study investigates the feasibility of an evacuation of parts of the city of Hamburg in Germany in case of a storm surge.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/103394/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Hybrid Multimodal and Intermodal Transport Simulation: Case Study on Large-Scale Evacuation Planning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lämmel, GregorGregor.Laemmel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chraibi, Mohcinem.chraibi (at) fz-juelich.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kemloh Wagoum, Armel Ulrichu.kemloh (at) fz-juelich.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steffen, Bernhardb.steffen (at) fz-juelich.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.3141/2561-01
Verlag:US National Research Council
ISSN:0361-1981
Status:im Druck
Stichwörter:evacuation Simulation, multi-modal evacuation, hybrid Simulation, pedestrian simulation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Vabene++ (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Lämmel, Gregor
Hinterlegt am:24 Mär 2016 12:20
Letzte Änderung:21 Nov 2023 13:41

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.