elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Auditory intelligence: Theoretical considerations and empirical findings

Conzelmann, Kristin und Süß, Heinz-Martin (2015) Auditory intelligence: Theoretical considerations and empirical findings. Learning and Individual Differences, 2015 (40), Seiten 27-40. Elsevier. doi: 10.1016/j.lindif.2015.03.029. ISSN 1041-6080.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
488kB

Kurzfassung

In the last few years, auditory intellectual abilities have received increased attention in different fields of research. However, most intelligence models have yet to include an auditory factor. This paper aimed to replicate the general auditory factor and examined whether and how the hierarchical and faceted Berlin Intelligence Structure model (BIS; Jäger, 1982) should be extended by adding an auditory dimension. Two studies included 126 students (Study 1) and a heterogeneous group of 175 adults (Study 2). Participants took a broad auditory intelligence test and the BIS test and provided a self-report of musical training. Confirmatory factor analyses revealed two separate auditory content factors: nonverbal and speech. Auditory nonverbal ability was clearly distinct from academic intelligence, whereas auditory speech ability could be completely subsumed under verbal reasoning.We suggest that auditory ability – as represented by auditory nonverbal tests – needs to be added to the BIS as an additional content dimension.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/102084/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Auditory intelligence: Theoretical considerations and empirical findings
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Conzelmann, Kristinkristin.conzelmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Süß, Heinz-Martinheinz-martin.suess (at) ovgu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:Learning and Individual Differences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:2015
DOI:10.1016/j.lindif.2015.03.029
Seitenbereich:Seiten 27-40
Verlag:Elsevier
ISSN:1041-6080
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Auditory intelligence, academic intelligence, musical training, BIS model
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Witt, Andrea
Hinterlegt am:14 Jan 2016 15:24
Letzte Änderung:23 Jun 2023 09:11

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.