elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Direct Coil Cooling of a High Performance Switched Reluctance Machine (SRM) for EV/HEV Applications

Liu, Zhengyu und Winter, Thomas und Schier, Michael (2015) Direct Coil Cooling of a High Performance Switched Reluctance Machine (SRM) for EV/HEV Applications. SAE World Congress and Exhibition 2015, 2015-04-21 - 2015-04-23, Detroit, USA. doi: 10.4271/2015-01-1209.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

This paper presents the development of a novel direct coil cooling approach which can enable high performance for electric traction motor, and in further significantly reduce motor losses. The proposed approach focuses on bypassing critical thermal resistances in motor by cooling coils directly in stator slots with oil flow. Firstly, the basic configuration and features are shown: sealed stator slots to air gap, pressure reservoirs on both side of the slots and slot channels for oil flow. The key to enhance thermal performance of the motor here is based on introducing fluid guiding structure in the slot channels. Next, heat transfer in the channel with guiding structure is investigated by CFD and compared with bare slot channel without guiding structure. For studying the effectiveness of proposed cooling concept, numerical analysis is conducted to compare it with HEV favored oil impingement cooling. Finally, thermal performance of the proposed cooling approach is verified and compared with water/glycol jacket cooling on a switched reluctance machine prototype for EV application inside a public funded project ODIN.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/101946/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Direct Coil Cooling of a High Performance Switched Reluctance Machine (SRM) for EV/HEV Applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Liu, Zhengyuzhengyu.liu (at) de.bosch.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winter, Thomasthomas.winter (at) de.bosch.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schier, Michaelmichael.schier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.4271/2015-01-1209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Switches Reluctance Motor, Electric Machine, Thermal Management, Direct Coil Cooling
Veranstaltungstitel:SAE World Congress and Exhibition 2015
Veranstaltungsort:Detroit, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 April 2015
Veranstaltungsende:23 April 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugenergiesystem III (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Schier, Michael
Hinterlegt am:25 Jan 2016 15:12
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:07

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.