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Experimental Investigations of an Axially Staged Combustor Sector with Optical Diagnostics at Realistic Operating Conditions

Carl, M. und Frodermann, M. und Behrendt, T. und Heinze, J. und Röhle, I. und Hassa, C. und Brehm, N. und Schilling, T. und Doerr, T. (1998) Experimental Investigations of an Axially Staged Combustor Sector with Optical Diagnostics at Realistic Operating Conditions. In: RTO Meeting Proceedings 14, Gas Turbine Engine Combustion, Emissions and Alternative Fuels, RTO-MP-14, 18-1-18-11. Canada Communication Group Inc.. RTO Symposium, Lisboa, Portugal, 12.-16.10.,1998. ISBN 92-837-0009-0.

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Kurzfassung

A rectangular sector of an axially staged combustor built by BMW-RR was investigated with optical diagnostics in a newly built experimental facility at DLR Cologne. The goal of the investigation was to acquire data on the combusting flow field of a practical combustor at realistic operating conditions to aid the design and validate results achieved with computational fluid dynamics (CFD). The rig is capable of operating at pressures up to 20 bar, preheat temperatures of 850K and air mass flows of 10 kg/s. The combustor is optically accessible through the side windows and the combustor liners, which allows the use of planar imaging techniques. The measurement techniques applied so far are Doppler Global Velocimetry (DGV) for the isothermal flow, Laser Doppler Anemometry (LDA) for the gas velocity of the combusting flow, Phase Doppler Anemometry (PDA) for size and velocity of fuel droplets and Mie scattering of Kerosene for the imaging of the liquid fuel concentration. The reaction zone was investigated with measurements of the spontaneous OH emission. The paper reports results and experiences from those measurements at 1 and 6 bar. Application of CARS and OH-LIF for the in situ measurement of temperature and the extension of the application to 20 bar are planned for the immediate future.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/1016/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000,
Titel:Experimental Investigations of an Axially Staged Combustor Sector with Optical Diagnostics at Realistic Operating Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Carl, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frodermann, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Röhle, I.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brehm, N.RR-DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schilling, T.RR-DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Doerr, T.RR-DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1998
Erschienen in:RTO Meeting Proceedings 14, Gas Turbine Engine Combustion, Emissions and Alternative Fuels
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:RTO-MP-14
Seitenbereich:18-1-18-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
RTO, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Canada Communication Group Inc.
ISBN:92-837-0009-0
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:RTO Symposium, Lisboa, Portugal, 12.-16.10.,1998
Veranstalter :RTO
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:09

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