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AN INTEGRATED METHOD FOR PROPULSION SYSTEM CONCEPTUAL DESIGN

Becker, Richard-Gregor und Reitenbach, Stanislaus und Klein, Carsten und Otten, Tom und Nauroz, Mobin und Siggel, Martin (2015) AN INTEGRATED METHOD FOR PROPULSION SYSTEM CONCEPTUAL DESIGN. In: ASME Gas Turbine Technical Congress and Exposition. ASME Turbo Expo 2015, 2015-06-15 - 2015-06-19, Montréal, Canada. doi: 10.1115/GT2015-43251. ISBN 978-0-7918-5662-8.

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Offizielle URL: http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=2427762

Kurzfassung

The conceptual design of future, potentially highly integrated aircraft engines pose a variety of new design options to the propulsion system engineers. In order to find the best conceptual design, rapid evaluation of many design choices is essential. However, traditional, fast evaluation methods employing historical and empirical data can only be applied to novel engine concepts to a very limited degree. Thus, swift conceptual design methods based on physical approaches providing a sophisticated level of detail are needed. The current paper presents a methodology focused on conceptual engine design. The methodology is based on the gas turbine simulation framework GTlab, which integrates software tools for engine performance, component aerodynamics and structural design. For conceptual design a dedicated set of design tools exists — the so called GTlab-Sketchpad. Sketchpad tools have full access to the thermodynamic design data of the engine performance module. Based on cycle analysis, the tool set generates parametric representations of the propulsion system components and stores the results back to the frameworks data model. Computational time is limited to a few seconds, to ensure interactivity during the design process. The graphical user interface provides means to interactively modify the design parameters and to immediately evaluate their impact on the overall design. Since the internal data model facilitates three dimensional parameterizations of the engine components, 3D representations of the engine designs can be generated by interfacing an open source CAD-kernel. For the present paper, the conceptual design process of a commercial jet engine utilizing GTlab-Sketchpad is shown. The underlying computational methods are described and the resulting 3D-geometry is presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100660/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:AN INTEGRATED METHOD FOR PROPULSION SYSTEM CONCEPTUAL DESIGN
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Becker, Richard-GregorRichard.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reitenbach, Stanislausstanislaus.reitenbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Carstencarsten.klein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otten, Tomtom.otten (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nauroz, Mobinmobin.nauroz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siggel, Martinmartin.siggel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-4659NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2015
Erschienen in:ASME Gas Turbine Technical Congress and Exposition
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2015-43251
ISBN:978-0-7918-5662-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propulsion systems , Conceptual design
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2015
Veranstaltungsort:Montréal, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 Juni 2015
Veranstaltungsende:19 Juni 2015
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Verteilte Systeme und Komponentensoftware
Hinterlegt von: Becker, Richard-Gregor
Hinterlegt am:09 Dez 2015 16:23
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:06

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