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CFD-based Gust Load Analysis for a Free-flying Flexible Passenger Aircraft in Comparison to a DLM-based Approach

Reimer, Lars und Ritter, Markus und Heinrich, Ralf und Krüger, Wolf (2015) CFD-based Gust Load Analysis for a Free-flying Flexible Passenger Aircraft in Comparison to a DLM-based Approach. AIAA AVIATION 2015, 2015-06-22 - 2015-06-26, Dallas, TX, USA. doi: 10.2514/6.2015-2455.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
6MB

Kurzfassung

Gust load analysis is a relevant part of the certification process of aircraft. In need of low computing times, industrial analysis procedures often rely mainly on low-fidelty numerical aerodynamics methods, such as the Doublet Lattice method (DLM). However, their accuracy with respect to loads has not been assessed sufficiently in comparison to high-fidelity methods in the past. In this paper, simulation results of a classical DLM-based gust load analysis process are compared to the results of an alternative process in which the DLM solver is replaced by the CFD solver TAU. The investigation is performed with a realistic modern passenger aircraft. It is studied how the consideration of different levels of multidisciplinarity in the simulations affects the overall loads. The simulation methodologies exploited in the CFD-based analysis process are outlined. It is shown that the gust load factors predicted with CFD are significantly lower than those of the classical DLM-based process, not only in the transonic flow regime, where benefits from the CFD-based analysis are expected, but also in the subsonic flow regime.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100537/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:CFD-based Gust Load Analysis for a Free-flying Flexible Passenger Aircraft in Comparison to a DLM-based Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reimer, Larslars.reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markusmarkus.ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, Ralfralf.heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolfwolf.krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-2455
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gust load analysis, fluid-structure flight mechanics coupling
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION 2015
Veranstaltungsort:Dallas, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Juni 2015
Veranstaltungsende:26 Juni 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Reimer, Lars
Hinterlegt am:09 Dez 2015 13:42
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:05

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