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Influences of different heating strategies on the energy demand of an airfield luggage tug

Hubner, Markus und Schmitt, Michael und Schier, Michael (2015) Influences of different heating strategies on the energy demand of an airfield luggage tug. 2015 International Conference on Sustainable Mobility Applications, Renewables and Technology (SMART), 2015-11-22 - 2015-11-25, Kuwait. doi: 10.1109/SMART.2015.7399262.

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Kurzfassung

In this paper an energetic cabin model in Dymola is created to compare different heating strategies of a luggage tug. The cabin model is validated using a mock up in the climate chamber of the Institute of Vehicle Concepts at the German Aerospace Center. A virtual 20 kW fuel cell luggage tug has been created using Alternative Vehicles Library in Dymola. Heating concepts based on fuel cell thermal waste heat and conventional PTC heating strategies and compared using the virtual luggage tug model. The combination of waste heat and electric heating strategy led to the integration of a 60 liter enthalpy storage in the primary fuel cell cooling system. As a result, electric energy usage for heating is reduced by 60% while cabin temperature could be increased at 5 K up to 20 °C at -10 °C environmental conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100412/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Influences of different heating strategies on the energy demand of an airfield luggage tug
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hubner, MarkusMarkus.Hubner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitt, Michaelmichael.schmitt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schier, Michaelmichael.schier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 November 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/SMART.2015.7399262
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermomanagement, Energiemanagement, Kabinenmodell, Brennstoffzelle, Sensibler Wärmespeicher, Range Extender
Veranstaltungstitel:2015 International Conference on Sustainable Mobility Applications, Renewables and Technology (SMART)
Veranstaltungsort:Kuwait
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 November 2015
Veranstaltungsende:25 November 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugenergiesystem III (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Hubner, Markus
Hinterlegt am:25 Jan 2016 15:29
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:05

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