elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Inlet Distortion Sensitivity of Fans with Different Pressure Ratios

Schönweitz, Dirk und Theune, Marius und Schnell, Rainer (2015) Inlet Distortion Sensitivity of Fans with Different Pressure Ratios. 22nd ISABE Conference, 25.-30. Oktober 2015, Phoenix, USA.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The interaction of two different fans with a generic inflow distortion typical for boundary layer ingestion is investigated with regard to aerodynamic effects and operating behavior. The arising results are used to quantify the influence of the total pressure ratio of a rotor on the sensitivity of the specific rotor to in-flow distortions. The employed test cases include the fan of the commercial IAE V2500 engine, an engine of a typical single aisle airplane, and the DLR Fan135 as an example of a low pressure fan for fu-ture ultra high bypass ratio engines. Both fans feature a very similar meridional Mach number but different total pressure ratios. The character of the applied cir-cumferentially inhomogeneous inflow distortion de-manded for the application of a newly developed stream tube based post-processing. This post-processing reveals that the operating point for both fans exceeded the stability limit during the interaction with the inflow distortion. For all investigated quanti-ties, including transient blade forces, operating point excursions and distortion damping during rotor pas-sage, the low pressure fan Fan135 showed a higher sensitivity to the inflow distortion.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100383/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Inlet Distortion Sensitivity of Fans with Different Pressure Ratios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schönweitz, DirkAT-FUVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Theune, MariusAT-FUVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, RainerAT-FUVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:V2500, Fan135, Inflow Distortion, Inlet Distortion, Boundary Layer Ingestion, BLI, Fan
Veranstaltungstitel:22nd ISABE Conference
Veranstaltungsort:Phoenix, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-30. Oktober 2015
Veranstalter :Internationl Society on Air Breathing Engines
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Schönweitz, Dirk
Hinterlegt am:14 Dez 2015 09:45
Letzte Änderung:10 Mai 2016 23:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.