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Structural Design of an Instrumented Double-Swept Wind Tunnel Model

Lütke, Benjamin und Schmidt, Moritz und Sinske, Julian und Neumann, Jens (2015) Structural Design of an Instrumented Double-Swept Wind Tunnel Model. In: 20th International Conference on Composite Materials. International Conference on Composite Materials, Copenhagen.

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Kurzfassung

The design of a highly instrumented, double-swept CFRP wind tunnel model and its experimental setup are presented. A forced sinusoidal pitching motion is applied to the one-sided clamped helicopter rotor blade tip. Challenges of the structural design and the manufacturing process are addressed. A mold with inserts to check the leak-tightness of the pressure transducers and retain the half shells in the mold is presented. Insights in the finite element analysis (FEA) of the blade tip model are given. The strength analysis reveals peak stresses in the adhesive and the spar. The finite element model is validated with an experimental modal analysis. The experimental and numerical mode shapes and eigenfrequencies show an excellent agreement. The design goal of a very stiff lightweight model is met with the first eigenfrequency at 70 Hz. The results of the fluid-structure interaction simulation at Ma=0.4 show no significant differences for the global forces compared to the simulations with the rigid contour. However, the maximum tip deformation is up to 20 mm and a slight excitation of the first bending mode can be observed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100359/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Structural Design of an Instrumented Double-Swept Wind Tunnel Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lütke, BenjaminAE-EXT, benjamin.luetke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, MoritzSHT BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sinske, JulianAE-SASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neumann, JensAE-SIMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2015
Erschienen in:20th International Conference on Composite Materials
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind Tunnel Model, Finite Elements, Modal Analysis, Fluid-Structure Interaction Simulation, Strength Analysis, Helicopter Rotor Blade Tip
Veranstaltungstitel:International Conference on Composite Materials
Veranstaltungsort:Copenhagen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Lütke, Benjamin
Hinterlegt am:21 Dez 2015 15:05
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:57

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