elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Multi-Objective Optimization Applied to Real-Time Command Problem of Spacecraft Thrusters

Gomes dos Santos, Willer und Rocco, Evandro Marconi und Boge, Toralf und Benninghoff, Heike und Rems, Florian (2015) Multi-Objective Optimization Applied to Real-Time Command Problem of Spacecraft Thrusters. Journal of Spacecraft and Rockets, 52 (5), Seiten 1407-1416. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.A33178. ISSN 0022-4650.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.A33178

Kurzfassung

A novel approach to solve the real-time command problem of spacecraft thrusters, called the thruster multi-objective command method, is proposed in this paper. The reaction control system technology uses a set of thrusters in a special setup to simultaneously provide force and torque to the spacecraft. The thruster management function calculates all the candidate solutions that solve the thruster coupling problem. Then, a discrete multi-objective optimization method selects at every control cycle the best combination of thrusters and their firing time duration, which simultaneously optimizes a group of four objectives: the force error, the torque error, the propellant mass consumption, and the total number of pulses. The proposed method is included in a coupled translational and attitude control system applied to the final approach rendezvous scenario. Furthermore, all elements of the guidance, navigation, and control loop are accurately designed and implemented in a simulation framework. Results indicate effectiveness, robustness, and a better performance when compared to the usual single-objective optimization case. Read More: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.A33178

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100166/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Multi-Objective Optimization Applied to Real-Time Command Problem of Spacecraft Thrusters
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gomes dos Santos, Willerwiller.gomes (at) inpe.brNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rocco, Evandro MarconiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boge, ToralfDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Benninghoff, HeikeDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rems, FlorianDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:Journal of Spacecraft and Rockets
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:52
DOI:10.2514/1.A33178
Seitenbereich:Seiten 1407-1416
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0022-4650
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multi-objective optimization, thruster coupling problem, guidance navigation and control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt OOS-E2E (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Raumflugbetrieb und Astronautentraining > Raumflugtechnologie
Hinterlegt von: Frei, Heike
Hinterlegt am:07 Dez 2015 09:33
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.