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Numerical Studies of Active Flow Control applied at the Engine-Wing Junction

Fricke, Sebastian und Ciobaca, Vlad und Wild, Jochen und Normab, David (2015) Numerical Studies of Active Flow Control applied at the Engine-Wing Junction. In: Advances in Simulation of Wing and Nacelle Stall Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 131. Springer Verlag. Seiten 397-411. doi: 10.1007/978-3-319-21127-5_24. ISBN ISBN: 978-3-319-21126-8 (Print) 978-3-319-21127-5 (Online). ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-21127-5

Kurzfassung

This paper presents a numerical study of active flow control applied at the engine-wing junction to increase the high-lift performance of a generic full scale wind tunnel model representing a landing configuration of conventional airliners with engines mounted under backward swept wings. The use of UHBR (Ultra High Bypass Ratio) engines is currently one of the most promising approaches to further increase the efficiency of transport aircraft. However their large engine diameter prevents the mounting of leading edge devices at the engine-wing junction. This leads to a local flow separation on the wing suction side in the wake of the nacelle which may trigger the total wing stall and hence compromises the high-lift performance and therefore the total aircraft efficiency. At DLR (German Aerospace Center) numerical simulations of AFC (active flow control) at the engine-wing junction were conducted to study the capability of suppressing this local flow separation. The effects of steady and pulsed jet blowing with the same actuator geometry are compared. The results show that the steady blowing reduces the size of the nacelle-wake separation. However the pulsed blowing of the analyzed setup shows a low effect on the size of the nacelle-wake separation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100047/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Numerical Studies of Active Flow Control applied at the Engine-Wing Junction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fricke, Sebastiansebastian.fricke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciobaca, Vladvlad.ciobaca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, Jochenjochen.wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Normab, DavidARANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Juli 2015
Erschienen in:Advances in Simulation of Wing and Nacelle Stall
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:131
DOI:10.1007/978-3-319-21127-5_24
Seitenbereich:Seiten 397-411
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niehuis, ReinhardUniverstität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kroll, NorbertDLR BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrends, KathrinTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:ISBN: 978-3-319-21126-8 (Print) 978-3-319-21127-5 (Online)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Flow Control, Transport Aircraft, Engine-Wing Junction, uRANS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ciobaca, Vlad
Hinterlegt am:07 Dez 2015 15:21
Letzte Änderung:01 Aug 2023 14:03

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